vrijdag 2 november 2012

Oranges & Sunshine

Op aanraden van mijn neef in Australie, ben ik een tijdje geleden op zoek gegaan naar dit boek.
Ik kon er geen nederlandse vertaling van vinden, maar gelukkig kreeg ik wel een engels exemplaar te pakken.
Ik heb het in één adem uitgelezen.
Het is het waargebeurde verslag van een engelse sociaal werkster (Margareth Humphreys) die bij toeval ontdekt dat zo'n 150.000 kinderen in de vorige eeuw uit kindertehuizen in Engeland gedeporteerd zijn naar onder andere Australie.
Deze kinderen kregen veelal te horen dat ze geen ouders en familie meer zouden hebben en groeide onder deplorabele omstandigheden op in tehuizen waar velen van hen misbruikt en mishandeld en vaak als "slaven" te werk gesteld werden.
Hun hele leven wisten ze  niets van hun roots en waren er van overtuigd dat ze geen familie hadden.
Dankzij Margareths hardnekkige doorzettingsvermogen in haar zoektocht naar de waarheid, kwam dit schandaal boven water en kreeg een deel van die inmiddels vaak al bejaarde "kinderen" alsnog contact met hun familie in Engeland.

Er is ook een film van gemaakt, maar ik weet niet of deze in Nederland is uitgebracht:


het boek is eerder uitgebracht onder de naam: "Empty Cradles"

2 opmerkingen:

  1. Hoi Marlien,
    Via jouw blog heb ik een andere blog gelezen over het het werk van Margareth Humphreys.
    Wat een bijzonder verhaal! Ongelooflijk dat vanaf de 17e eeuw tot 1967 zoveel kinderen werden verscheept!

    http://daily-social-worker.blogspot.com/2011/02/nog-een-heldin-van-het-sociaal-werk.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja het is echt onvoorstelbaar.
    Ook wat het met mensen gedaan heeft in de rest van hun leven, het ontheemd voelen, problemen met binden.
    Maar toch ook de hoop die deze vrouw gebracht heeft.
    Het feit dat ze eindelijk gehoord zijn, gehoord mogen worden.

    BeantwoordenVerwijderen