maandag 28 juli 2014

Gelli Plate eerste poging

Vandaag heb ik voor het eerst geëxperimenteerd met de Gelli Plate.
Dit is een gelei-achtige plaat waarmee je monoprints kunt maken.

Bij de bovenste 3 heb ik de plaat ingerold met textielverf.
Dit pakte niet zo goed, de verf was al oud en klonterig, maar dat is het leuke van deze manier van drukken.
Ook als het eigenlijk niet gaat zoals je wilt kun je toch een fraaie afdruk maken.
-Je moet je even voorstellen dat deze lapjes weer bewerkt gaan worden met bv borduursels en verwerkt gaan worden in een werkstuk.

Bij de onderste heb ik de plaat eerst ingerold met acrylverf.
Ook al hele oude en dus lekker dik en lobbig.
Op de verf heb ik het stencil gelegd en daarover een lapje.
De stof heb ik met m'n vingertoppen aangedrukt  en daarna heb ik het stencel voorzichtig los getrokken.
Met het stencil heb ik toen op een volgend lapje een contra-afdruk gemaakt.
Het stencil was wat ruw en dat in combinatie met de lobbige verf geeft weer een heel ander effect.

Over de Gelli Plate kun je meer zien in mijn Pinterest-map verven en bedrukken


2 opmerkingen:

  1. Grappig zeg! Koop je zo'n plaat, of maak je die zelf?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. kan allebei.
      Je kunt hem van gelatine maken maar dan blijft ie maar een korte tijd goed.
      ( er staan twee recepten bij de linken op mijn pinterest)

      Ik heb er eentje gekocht, dat is best prijzig, maar je kunt er zoveel mee doen dat ik het de prijs wel waard vind.

      zie: http://www.mijn-eigen.com/catalogsearch/result/?q=gelli

      Verwijderen