zondag 25 januari 2015

IJs maken

Ik ben gek op ijs.
Daar kun je me snachts mijn bed voor uit halen.
Maakte vroeger ook wel zelf ijs, met appelmoes in van die vormpjes of door stukken watermeloen in te vriezen.
Maar gisteren kocht ik voor €5 een ijsmachientje, dus nu kan het echte werk beginnen.
Ik vond vele recepten op internet, die kun je terug vinden op pinterest, maar ik had de meeste ingrediënten niet in huis, dus ben ik aan de slag gegaan met wat ik wel had.
Een simpel recept met maar twee ingrediënten, maar het resultaat is een verrukkelijk fris ijs, dat volgens mij wel beter past bij een warme zomerse dag dan bij het koude weer van vandaag.

300 gr perzikken uit blik
Een scheutje sap uit het blik
1/4 l biogarde roer
Staafmixer
IJsmachine

Zet het koel element van de ijsmachine een dag van te voren in de vriezer
Snij de perzikken in stukjes
Pureer ze met een staafmixer tot moes
Voeg de biogarde roer toe en meng het door elkaar
Zet de ijsmachine aan en giet het mengsel er in.
Laat de ijsmachine 20-40 minuten draaien.
Schep het ijs over in een afsluitbaar bakje en laat het verder opstijven in de vriezer


Nb na opstijven blijkt het ijs zo hard als de fruitijsjes uit de winkel.
Volgende keer ga ik dus mijn ijsvormpjes uit het stof halen en er ijsjes op een stokje van maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten