zaterdag 7 januari 2017

Mooi loslaten

"Laat het idee dat het mooi moet zijn los", zei een docente heel lang geleden eens tegen me.
En ik weet niet meer of het één van mijn schilderjuffen was of die van Crejat.
Maar lelijk vind ik moeilijk.

Vanmiddag vond ik wat lapjes terug, waar ik een paar jaar geleden een reliefafdruk van een oude boekenkaft op probeerde te maken.
Dat lukte voor geen meter.
Maar toen ik er vandaag naar zat te kijken zag ik op één lapje opeens een lelijk beest.
En dat was het moment om lelijk uit te gaan proberen.
En terwijl ik het monster borduurde zag ik bloemetjes en bomen verschijnen.
En het lapje werd steeds mooier van lelijkheid.






Aanvulling:

Dit printje kwam toendertijd het dichtst bij de bedoeling.


9 opmerkingen:

  1. Soms is iets 'lelijks' inderdaad mooi. Het is maar net hoe je er naar kijkt.
    Maar als ik iets maak, wil ik wel dat het mooi wordt en zolang dat nog niet gelukt is, kan ik er niet mee stoppen. Soms verander ik er iets aan of bedenk ik een andere 'eindbestemming'.
    Des te knapper vind ik het dat jij er gewoon weer mee bent doorgegaan!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het afdrukken van de boekkaft was een proef, om te onderzoeken of het kon.
      De afdruk werd anders dan gehoopt, maar wel interessant genoeg om te bewaren.
      Ik heb inmiddels aardig wat proefjes en halffabrikaten liggen.
      En je ziet, op een dag kom ik er weer een stapje verder mee.

      Verwijderen
  2. Lelijk? Helemaal niet, het is een interessant werkje geworden ! Met een bijpassende stof is het heel geschikt om er een boekomslag van te maken. Of je bekleed er een oude ordner mee ....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor het compliment.
      Ik denk dat het een pagina voor een proefjesboekje wordt.
      Ik heb nog meer proefafdrukjes van dat boek.

      Verwijderen
  3. zo zie je maar dat nooit iets weg moet gooien, als je denkt dat het mislukt is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sprookjesachtig! Roodkapje in het bos, Kleinduimpje?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb nog even een foto bijgevoegd van wat eigenlijk de bedoeling was.

    BeantwoordenVerwijderen