zaterdag 11 november 2017

Terheijden



Op www.meukisleuk.nl zag ik dat er vandaag een bazar was in het witte kerkje in Terheijden.
Nu was ik nog nooit in Terheijden geweest en ik had eerlijk gezegd ook geen idee wat het lag.
Ovreisinfo vertelde me dat ik er met fiets trein en bus binnen een uur kon zijn.
Dus ging ik gisteravond even googlen of er nog meer te zien was.


En toen zag ik opeens de vertrouwde pijlpunten verschijnen.
Een vesting kun je het niet noemen, maar de Kleine Schans is wel degelijk een verdedigingswerk uit 1639.

Vanmorgen heb ik even de laatste regenbui afgewacht voor ik op weg ging.
In het kerkje trof ik een gezellige rommelmarkt, zoals ik alleen uit mijn vorige leven in Noord Holland ken.
Hier in het zuiden kom je ze niet zo vaak tegen.


Ik kocht er twee stukjes Oililyzeep en een sleutelhanger met token, want ik was weer eens mijn karretjemuntje verloren.

Daarna liep ik naar de naastgelegen supermarkt om te fourageren.
Geen afprijzingen deze keer, maar lekkere broodjes uit de aanbieding en rijpe fairtradebananen.

Onderweg vertelde een man me dat het winkeltje in molen de Arend open was.
Dus daar liep ik eerst even heen.
Zonder de vele autos en het opgelapte asfalt had ik me zo honderd jaar terug in de tijd gewaand.


In de molen kun je werkelijk alles op het gebied van graanverwerking kopen.


Ik liet me niet verleiden tot grote aankopen en vertrok met het kleinste speculaasplankje dat ik ooit gezien heb.


Daarna liep ik naar de schans en sloeg aan het fotograferen.
De schans liet zich niet echt goed op de plaat vastleggen, maar in combinatie met de molen, de kerktoren en de vogels kreeg ik toch aardige plaatjes.
(Het filmpje kun je helaas niet op het blog afspelen, maar in het fotoalbum onderaan kun je het wel)


En net toen ik weer verder wilde lopen ging opeens het zonnetje schijnen, dus bleef ik nog lekker even op een bankje genieten van de stilte en het uitzicht.


Maar toen het zonnetje weer verdween, werd het toch wel erg koud dus liep ik al fotograferend verder om en op de Schans.


En vervolgens weer het plaatsje in, waar ik onverwacht ook nog tegen een haventje aan liep.
Helaas was het voetveertje al buiten dienst, anders had ik daar nog een overtochtje mee kunnen maken.


Voor ik naar de bushalte ging, liep ik toch nog even het witte kerkje binnen.
Er was in de tussentijd goed verkocht, maar ik vond toch nog wat glaswerk en voor een fractie van de prijs een grote speculaasplank die duidelijk ook van de Arend afkomstig was.


Helaas mocht ik in hoge nood geen gebruik maken van het kerktoilet.
Ook niet toen ik zei dat ik nog een uur moest reizen.
Waar is toch die spreekwoordelijke Brabantse gastvrijheid?
Maar in de kroeg tegenover de grote katholieke kerk mocht het gelukkig wel.
En toen ging ik weer op huis aan.

Foto's Terheijden (erg veel molen foto's, ge zijt gewaarschuwd 😉 )

14 opmerkingen:

  1. Ha, jij zoekt ook op Meukisleuk naar leuke uitjes! Ik heb Terheijden even opgezocht - weet het nu ook te vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit was eigenlijk de eerste keer dat ik er een uitje van gemaakt heb.
      Dit soort rommelmarkten heb je hier niet zo veel.
      Wel heel veel van die markten waar je een kraampje kunt huren.

      Verwijderen
  2. Dat ziet er weer uit als een hele leuke dag, met, ook dat nog eens, hele goeie aankopen!!
    Veel bakplezier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kwam er achter dat er nog 14 stukken zeep in de kast lagen 😂😂😂
      Nou ja zeep blijft goed, dus het kan geen kwaad.

      Verwijderen
  3. Leuk uitstapje! De naam kende ik, maar nog nooit geweest. Een idee om na te volgen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hoorde dat het er 's zomers erg gezellig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk uitje heb je er van gemaakt! En je hebt ook nog leuke 'souvenirs' aan kunnen schaffen. Raar dat je in de kerk niet naar het toilet mocht....gelukkig kon je aan de overkant wel terecht *Ü*.
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, erg raar.
      Ik zei al tegen ze: reken een euro voor het goede doelen jullie hadden een goeie bijverdienste gehad.

      Verwijderen
  6. Mooie foto's. Vooral zwart-wit vind ik zoveel sfeer hebben altijd. Ik weet niet waarom. Maar mijn favorietbis nog wel de foto met het hek op de voorgrond en de molen erachter. Heel rustgevend.
    Leuk om te zien! En toch ook weer toffe aankopen!

    Groetjes Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik heb ook iets met zwart-wit.
      Maar door de rode zeilen van de molen vind ik de kleurenfotos toch sprekender.
      Die met dat hek heb ik heel erg gezocht wat nu het mooiste werd.
      Die hele plek had iets dromerigs.
      Maar dat kwam vast ook een beetje door het weer.
      Hoe vaak kun je nou half november op een bankje in de zon zitten?

      Verwijderen
  7. Terheijden, als ik vroeger met mijn moeder naar de Makro in Breda ging reden we er altijd even door voor een bakker. Ik geloof voor worstenbroodjes.Wel heel lullig dat je niet even van het toilet gebruik mocht maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja kan niet missen in Brabant he, worstebroodjes of Bosche bollen.

      Verwijderen