maandag 12 november 2018

Ganzenmaandag

In vroegertijden brachten de boeren op de eerste maandag na Sint Maarten de Ganzen naar de markt in Coevorden.
Tegenwoordig worden er geen ganzen meer verhandeld, maar jaarlijks is er een wedstrijd ganzenhoeden voor kinderen in klederdracht.
Eerder alleen meisjes, maar tegenwoordig ook jongens.

Dat wilde ik wel eens zien.
Dus stapte ik vanmorgen op mijn te kleine gammele stationsfiets om door de regen de 3,5km naar het station te fietsen.
Het was de eerste keer sinds mijn verhuizing dat ik weer eens in de trein zat.

In Coevorden werd ik opgewacht door AO.
Maar het ging steeds harder regenen, dus besloten we eerst maar eens een kringloop te bezoeken.


Toen het wat droger werd liepen we alsnog over de markt.
Het ganzenhoeden was al voorbij, maar op een podium werden de kinderen ondervraagd voor de miss en mister ganzenhoeden verkiezing.
Zo kregen we toch nog wat van de plaatselijke klederdracht en de ganzen te zien.


Na een beker warme chocolademelk in een posh restaurant op het marktplein hielden we het voor gezien.


Het bleef vies weer, dus doken we onder in een tweede kringloop.
Puf om naar de tweede ronde ganzehoeden te gaan hadden we daarna niet meer.
Dus liet AO me nog wat meer van de omgeving zien en eindigde we ons uitje bij Rian tegenover station Hardenberg, die echt de allerlekkerste boerenpatat heeft.
Gevoed en gelaafd stapte ik daarna weer op de trein.

6 opmerkingen:

  1. Jammer van zoveel regen, maar wat een ontzettend leuke uitstap was dat alles bij elkaar!
    Voor de st Maartenskerk in Zaltbommel heb ik een grote bronzen Maartensgans gemaakt die ontkomt aan de slacht en terugvliegt naar het noorden. Eigenlijk ook een beetje de Niels Holgersongans. Hij staat op het dak van het Noorderportaal. Zal proberen van de week er een foto van te plaatsen.
    Heb ik nog twee vragen: Wat is een AO en wat een posh restaurant? ik raak uit de roulatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. AO zijn de initialen van degene met wie ik op pad was.
    En posh is zoiets als sjiek hip.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat jammer dat het zulk vies weer was! Geen mooie foto van de kleine ganzenhoeders en-hoedsters, maar misschien verwen je ons daar volgend jaar wel mee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel fotos van ze proberen te maken, maar er stonden zoveel mensen en hekken voor dat het niet wilde lukken.

      Verwijderen
  4. He wat balen van het weer. Maar klinkt toch als een leuke dag!

    Groetjes Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is leuk zeg! Een Ganzenmarkt! Jammer van het slechte weer, maar toch genieten....

    BeantwoordenVerwijderen