zondag 17 maart 2019

De Weerribben


We wilden graag mee met een rondvaart door de Weerribben, maar we waren te laat met aanmelden en de uit-bus was al vol.
Ook de extra rit die ingelast werd was al vol.
En toen er vanwege de vele animo een derde dag aangeboden werd, was het op een datum dat we niet konden.
Maar vanwege de storm werd deze een week uitgesteld en toen was er alsnog plaats voor ons.

Dit keer geen lange rondreis om iedereen op te halen, want alle deelnemers kwamen toevallig bij elkaar uit de buurt.
Maar wel een mooie rit.

We dronken warme chocolademelk bij Geertien in Muggenbeet.
Nee geen grapje, zo heet dit pittoreske dorpje aan de rand van het water echt.


Daarna stapten we op de boot voor een tocht van 1,5 uur.


Nee deze knappe jongeman was niet in slaap gevallen.
Hij zat me stiekum te fotograferen.


Het besturen van een platbodem is een hele kunst.
Omdat de boot hooguit 45cm onder water ligt krijgt de wind er makkelijk vat op.
En bij een sterke windvlaag kun je zo in het riet vast lopen.



Op de boot kregen we onze  lunch in een mandje.


In de Weerribben vind je veel fraaie huisjes.
Vroeger woningen voor de rietsnijders en de vissers.
Tegenwoordig hangt er een flink prijskaartje aan en zijn het grotendeels tweede huizen.

Zo is het bekend dat Prinses Beatrix  regelmatig hier ergens vertoefd.
Ook Mies Bouwman en de dichter J.C. Bloem hadden hier een huis.


De meeste huizen zijn alleen per fiets bereikbaar.
Het laatste huis ligt 3,5km vanaf de weg.


Er zijn ook huizen die helemaal niet over land bereikbaar zijn.


Alles gaat hier verder per boot.


Er komt oa een bakker en een soort SRV per boot langs.



Je zal maar een nieuw bankstel thuis moeten zien te krijgen 😁.


Of moeten verhuizen 😱.


Maar wat is het er mooi.







Naar mate de rondvaart vorderde nam de wind toe en de schipper moest hard werken om de boot van de kant te houden.
De rondvaart na ons werd dan ook afgelast.
We hebben mazzel gehad.

10 opmerkingen:

  1. Dat lijkt me best heel fijn wonen eigenlijk, als je amper bereik bent. Lekker rustig. Wat fijn dat jullie de tour alsnog konden doen trouwens. Het lijkt me heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi, ooit heb ik dat ook eens gedaan, maar wel heel lang geleden. Misschien leuk voor de komende zomer. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ga je straks in juni ook bij het Weerribbentextielfestival kijken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Staat wel in mijn agenda,en ik kijk mijn vriendje er al heel lief over aan.

      Verwijderen
  4. Dat was zeker mazzel. Een prachtige tocht !
    Straks misschien ook naar het festival ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ja, het is daar zóoo mooi! Ik ben er nooit op het water geweest, wel langs gefietst - dat héle lange hobbelige fietspad, met ál die bruggetjes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar zijn we langs gevaren.
      Dat is nog een hele klus op de fiets volgens mij.

      Verwijderen