donderdag 26 maart 2020

Zet een beer voor je raam



Je struikelt op internet over de initiatieven om deze rare periode dragelijker te maken.

Soms geweldig groot, zoals het taxibedrijf dat aanbied om gratis boodschappen te doen voor mensen, of het restaurantje dat voor 5 euro dagelijks maaltijden bezorgt en geen bezorgkosten rekent.
 Bloemen die niet geveild kunnen worden worden door vervoerders gratis naar verzorgingstehuizen en woongroepen gebracht.

Soms klein, zoals de noodkreet van een vrouw wiens bejaarde moeder aan de andere kant van het land dringend verlegen zat om paracetamol, om de pijn van haar gekneusde ribben te verzachten.
En van alle kanten strips paracetamol in de brievenbus geworpen kreeg.

Een lief piepklein wereldwijd gebaar vind ik de beertjes die overal voor het raam gezet worden.
Het wordt gedaan om de kleintjes die een blokje om gaan met papa of mama een beetje afleiding te geven, met het speuren naar beren.
Ook hier zie ik die kleintjes elke dag hun rondje maken.
Dus zette ik vanmiddag na de oproep van de buurtvereniging mijn blauwe beertje neer.
Er staan er nu al zeker 6 in de straat.

Heb je geen beer, teken een beer of print er één uit en hang hem voor het raam.


11 opmerkingen:

  1. Ik kwam het net ook al bij Froukje tegen. Ik heb een beer, al 50 jaar, en die zet ik straks in het raam. Leuke afleiding voor de kleintjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zag de actie bij Aadactief. Is het het idee dat je alleen een beer / meer beren voor je raam zet, of moet je ze ook ergens aanmelden? Mijn beer is ruim 54 jaar oud, en kan bést aan het werk als trooster - hij troost mij al járen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is overal anders.
      Ik heb mijn beertje aangemeld bij mijn buurtvereniging en bij een regionale groep.
      Misschien kun je het best even googlen op beer en de naam van je wijk of woonplaats.
      En als je nix vind toch gewoon neerzetten.

      Verwijderen
  3. Er is een landelijke site met de naam knuffelberenjacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb ook een beer neergezet en amper een uur later stond een moeder met 2 kleine kinderen voor m'n raam te juichen.
    Echt leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inmiddels een tweede beer voor het andere raam gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. IK heb jammer genoeg maar 1 raam aan de straatkant. Daar staat nu mijn grote, oude beer, en er hangt nog een klein "engelenbeertje" - nog geen kijkende kinderen gezien, maar die komen misschien nog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb hier ook niet echt wat gezien, maar kreeg op Facebook een enthousiaste reactie dat ze gezien zijn.
      Anne heeft een kleurplaat van een beer ingekleurd en opgehangen en krijgt veel opgeheven duimen.
      Nu woont hij aan een hoofdweg en ik op een woonerf, dat maakt natuurlijk ook verschil.

      Verwijderen
  7. Hier nog niets gezien, maar ik heb een mooie beer, die kan goed voor het raam.

    BeantwoordenVerwijderen