donderdag 25 oktober 2012

Spontane verschijningen

Naast mijn huis is een smalle strook grond.
Mijn tuinman heeft daar dit voorjaar de struiken verwijderd  en een pergola gebouwd voor mijn fruit.
Het was toen te laat om het fruit te verplaatsen,  dus ik heb de strook deze zomer braak laten liggen.
Maar braak bleef ie niet.
Allemogelijke planten en bloemen namen het stukje over.
Distels, eendagsbloemen, wilde aardbeitjes, klimop,  en natuurlijk allemogelijke onkruidjes.
En zelfs enkele spontane jonge boompjes.
Deze krijgen natuurlijk straks een beter plekje dan tegen mijn buitenmuur.
 
Dankzij het tuinforum weet ik nu ook wat er staat.
 
 
Ik had nog nooit gehoord van de Kansenboom, laat staan van zijn fraaie latijnse naam:  Clerodendrum Trichotonum var. Fargesii.
Het wordt een fraaie lage boom met prachtige bloesems.
Dus hij mag blijven.
 
 
Net als deze drie:
 
links achter:
Parthenocissus quinquefolia / Virginia Creeper
Een klimmer die een probleem kan worden als ik hem niet in de hand houdt, maar wel heel fraai is.
Ik moet hem dus een plekje geven waar ie weinig kwaad kan en regelmatig kortwieken.
 
Rechts achter: een wilgje.
 
En de donkere bladen vooraan zijn van Zenegroen dat een fraaie bodembedekker is.
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten