woensdag 7 november 2012

Workshopje papierscheppen

 
Ik was voorheen nooit zo van de papierige,
maar toen ik een aantal jaren geleden een papierschepraampje kon lenen
wilde ik het toch wel eens proberen.


benodigdheden:
vouwblaadjes
bakje
water
staafmixer
grote bak
papierschepraampje en bijbehorende rand.
twee hardboardplankjes
theedoeken
ouwe kranten
 





Scheur de vouwblaadjes in kleine snippers
en zet ze in een bakje met water enkele uren te weken.
Ik heb verschillende tinten papier door elkaar gedaan.

Pureer het met een staafmixer tot een massa.
Doe dit voorzichtig, de staaf mixer kan makkelijk in de pulp vastdraaien.
ik heb niet alles fijngemalen, zodat je nog snippers ziet.


Giet in de grote bak een flinke laag water en voeg de pulp toe.
 
Pak raampje met daarop de losse rand beet en schep onder de massa door.
Hoe meer massa er op het raampje komt hoe dikker het papier.
Laat het raampje goed uitlekken.


Verwijder de losse rand.
Leg een theedoek over de pulp op het raampje en druk er een hardbord plankje op.
Hierdoor zal weer een hoop water uit het papier lopen.


Draai het geheel om en verwijder het raampje.

Leg een tweede theedoek over het papier en daarop het tweede plankje.
Druk dit zo goed mogelijk aan zodat er weer zoveel mogelijk water tussen uitloopt.
Gebruik hiervoor evt een deegroller.


Verwijder het bovenste plankje en de bovenste theedoek.

Leg een nieuwe theedoek uit op een dikke laag kranten.

Nu komt het moeilijkste:
Pak de onderste theedoek op, het papier zal hieraan blijven plakken.
Keer dat voorzichtig om en leg het op de droge theedoek.
Maak voorzichtig een hoekje los en trek heeeeeeeel rustig de theedoek verder los.
Dreigt het papier te scheuren ga dan verder met een volgende hoek.


En dan is het een kwestie van laten drogen.

Een uitgebreide fotoreportage van ambachtelijk papierscheppen vond ik hier

nb Het is al een paar jaar geleden dat ik dit deed, en mijn papier was zo dik dat het meer karton was.
Ik heb het laatst weer uit de kast geplukt om er twinchies van te maken.
 

7 opmerkingen: