zaterdag 3 november 2012

Knijperzak maken

Even nog een patroontje van mijn oude blog redden.
Ik zweer bij de ouderwetse knijperzak.
Deze maakte ik een jaar of 10 geleden en is inmiddels bijna aan vervanging toe.
 
benodigdheden:
houten kinderkleerhanger
(of een volwassen hanger waar je aan twee kanten een stukje afzaagt)
 restje stevige katoen (denim is bv heel geschikt)
 biasband
 garen
 applicatie (in mijn geval een reuzen knoop)

 Werkwijze:
 Mijn knijperzak is 34cm breed en 40 cm hoog, maar je kunt de maten naar behoefte wat aanpassen aan de kleerhanger die je gebruikt.

Zorg ervoor dat de breedte van de zak iets ruimer is dan de lengte van de kleerhanger.
Dit om dat de hanger ook nog dikte heeft.


Knip een langwerpige lap van 37x82cm (dit is +1cm naadtoeslag rondom)



Vouw hem in de breedte dubbel zodat je een lange reep krijgt en knip een ovaal gat.
Zorg er voor dat het gat niet meer dan 20 cm diep is en niet meer dan een derde van de stofbreedte, maar wel groot genoeg om makkelijk je hand er in te kunnen steken.

Vouw hem nu in de lengte dubbel en speldt de bovenzijde vast.
Leg de hanger op de stof en teken de ronding van de hanger over.

Speldt nu de zijkanten af en de bovenzijde langs de lijn.
Stik de zak dicht en draai hem om.
Knip achter in de "hals" de overbodige naadtoeslag af.
Speldt biasband dubbel om de rand van het gat en naai het vast.
Neem een stukje biaband van ongeveer 6 cm en naai dit dubbel vast, sla hierbij de uiteinden een cm naar binnen.
Naai dit als lusje midden achter in de hals.
Dit lusje trek je over de haak van de kleerhanger heen.
Zo blijft de zak mooi op zijn plaats.

Naai de applicatie op de zak.

En klaar is Kaatje.

1 opmerking:

  1. Dacht ik toen dat ie aan vervanging toe was?
    Ik gebruik hem nog steeds hahaha

    BeantwoordenVerwijderen