vrijdag 31 juli 2020

Zandverhalen

We wilden naar de zandsculpturen in Garderen, die daar rond het thema 75 jaar bevrijding zijn gemaakt.
Maar helaas is dat al weken vooruit uitverkocht.
En in deze rare tijd ga je niet ver vooruit plannen.
Dus ging ik op zoek naar een ander uitje.

Tot mijn verbazing vond ik nog een tentoonstelling met zand.
Bij het mooie stadje Elburg is een 5000m² grote tentoonstelling rond de bijbel.
En hiervoor waren nog wel kaartjes beschikbaar.
Dus reisden we gisteren af naar Gelderland.


Waar wij puur bijbelse afbeeldingen dachten te gaan zien bleek het doorweven te zijn met allerlei zijsprongetjes en grapjes.


Zo kwam niet alleen de bijbelse geschiedenis aan bod, maar bv ook de lokale, zoals deze huiselijke Staphorster tafereeltjes.

En hoe beter je keek hoe meer je zag.
In de begeleidende teksten zaten liedjes verweven.


We kwamen Escher tegen en van Gogh, misterieuze met het blote oog nauwelijks zichtbare dieren, scheepswrakken, drukletters, antieke deuren.


En in enorme olijfboom stronken bleek veel meer te zien dan op het eerste gezicht leek.


Dit hoefde gelukkig niet meer, maar was dus echt verplicht de eerste dagen dat ze weer open waren.


In het stadje aten we nog een ijsje op een afgezet terras.
Dit was de eerste keer dat ik me weer in zo'n druk centrum bevond en ik vond het best benauwend.
Overal afzetlijnen op straat, jongeren die op alle straathoeken mensen op de regels wezen.
En mensen die zich toch nergens aan hielden.
Ik was gewoon blij toen we weer in de auto zaten.


Op de terugweg hebben we heerlijke pannenkoeken gegeten bij Theater Locate in Wije.
Waar helaas vanwege Corona nu geen voorstellingen gegeven kunnen worden, maar waar de gastheer je naast het eten verrast met raadseltjes in de sprookjesachtige ruimte.
Daar komen we zeker nog eens terug.

Hier vind je alle fotos.
Ze zijn niet allemaal even helder, waar mogelijk heb ik ze bewerkt, maar het licht in deze grote hallen kwam van de raarste kanten.

Verder is deze pagina wat rommelig omdat ik niet alleen net een nieuwe tablet heb, waar nog niet alles doet wat ik wil, maar ook is de software van blogspot compleet vernieuwd en heeft nog wat kinderziektes.








4 opmerkingen:

  1. Tjonge, wat een kunstwerken allemaal, prachtig! Zoiets zou best wat meer onder de aandacht gebracht mogen worden (al zullen ze vast niet zitten te wachten op de drukte zoals die er vandaag was op de Nederlandse stranden).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was er erg rustig, maar het verdient echt meer aanloop

      Verwijderen
  2. Schitterend! Dit was echt genieten. Een aantal jaren geleden was ik in Garderen, dat was ook mooi, maar dit spant de kroon!
    Ook voor mij was het wennen en wat zoekwerk, met de vernieuwde blog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik krijg de teksten niet zoals ik wil.
      Kan de knop wel vinden, maar wat ik ook doe, ze schieten af en toe toch weer naar het midden.

      Verwijderen