dinsdag 26 maart 2024

Als je creativiteit blokkeert

Laatst kwam ik er achter dat mijn creativiteit al tien jaar steeds verder afgebrokkeld is.
Ik volgde indertijd nog workshops bij Annette Jeukens, Joke Hardenbol en Hannie de Beer.
Maar op een dag kwam er niets meer.

Dus maakte ik een noodsprong naar alle mogelijke CALs en KALs, waar ik de dingen net even anders deed.
Op z'n Marliens.
En dat werd in de bijbehorende facebookgroepen niet erg gewaardeerd.
Je moest de opdracht klakkeloos na maken volgens de meesten.
Het was best leuk en ik heb een paar mooie dingen gemaakt.
Sjaals, kussens, randjes, spreien.



Na mijn verhuizing kreeg ik het een tijdje druk met andere dingen.
Inburgeren, liefde, sterfgevallen,  pandemie, ziekte, invaliditeit.
Ik tekende bij vlagen, weefde en haakte bij gebrek aan inspiratie honderden vierkantjes en er kwam een vest uit mijn handen dat gigantisch bleef uitrekken.

Na Annes dood en mijn ziekte voelde ik behoefte om te ruimen, dat schijnt bij het rouwproces te horen.
En bij het door mijn handen gaan van al die materialen, al die halffabrikaten, al die afgemaakte dingen die overbodig op zolder lagen, gingen alle ideeën die ik er ooit mee had ook weer door mijn hoofd.
Hoe creatief was mijn brein ooit.
Ik kreeg het er steeds benauwder van.

Ik verkocht materialen en gaf heel veel weg.
Was blij als ik iemand vond die er wel wat mee ging doen.
Er is nog heel veel over.
Meer dan genoeg om mee aan de slag te gaan, maar elke keer als ik een idee krijg dan raak ik in paniek.
en slaat de boel weer op slot.
En ik krijg creatieve ideeen van alles wat ik zie.
Zelfs er over schrijven of praten gaat me moeilijk af.
Want dan gaat de boel compleet op slot.

Op internet is er verbazingwekkend veel over te lezen.
Eentje had zelfs wel 45 tips verzameld, waar ik dus ook echt nix mee kon.
Vaak gaat het dan toch over beroepsmatige creatieve processen of hoe je je gezin creatief kunt runnen. 
Soms herken ik ook wel wat.

Mijn calvinistische opvoeding bv spreekt diep van binnen nog steeds nadrukkelijk over nuttig en zinvol.
Ik vind mensen die zich daardoor niet laten weerhouden en jaarlijks zakjes of doosjes vullen met handwerkjes die dan voor het nageslacht op zolder opgeborgen worden, zooooo knap.
Die vrijheid, om gewoon te genieten van het maken, zonder dat het een doel anders dan dat heeft. 
Daar kan ik echt jaloers op zijn.

Maar ondertussen is daar dus nog steeds dat veel te sterke kokhals gevoel, dat ik maar niet kwijt raak. 
Soms denk ik wel eens: zou het helpen als ik alles weg deed en in een leeg huis zou gaan zitten?







14 opmerkingen:

  1. Nee, daar zou je je dood-ongelukkig in voelen!! (denk ik dan). Ik kan je geen pasklare oplossing bieden, dat kan niemand voor een ander doen. Maar ik herken het heel erg goed! Dat nuttig en zinvol, dat gaat er waarschijnlijk nooit helemaal uit. Ik wil zo ontzettend graag weer een paar sokken breien van maaswol en restjes sokkenwol, ik denk wel eens "Marlien zal zich wel afvragen wanneer ik weer eens wat van haar garen ga gebruiken", maar ik kan ook maar 1 ding tegelijk (en dan moet het lijf wel meewerken). Heb overigens wel degelijk een lopend project waarin ik kaartjes garen van jou heb verwerkt, dat zie je vanzelf wel langskomen op mijn blog als het af is. Tja, heb je wat aan dit antwoord? Nee, helemaal niet waarschijnlijk. Het dan maar weghalen en niet versturen? Nee, want ook al heb ik geen oplossing, ik hoop dat het je in ieder geval een beetje goed gevoel geeft om te weten dat je niet alleen bent, dat er mensen aan je denken, begrip hebben, ook als ze je niet echt kunnen helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh maar ik heb me nooit afgevraagd of je er weer wat van zal gebruiken.
      Dat komt vanzelf een keer te voorschijn.
      En je hebt er toch al verschillende keren eea van gebruikt.

      Verwijderen
    2. Zeker! Ik denk dat jij ook wel weet dat je me er een enorm plezier mee hebt gedaan. Ik bedoelde te zeggen dat bij mij ook dat nuttig en zinvol bezig zijn, en dat schuldgevoel, op de achtergrond in mijn hoofd kan spelen. Maar ik probeer het wel weg te drukken, met wisselend resultaat, haha.

      Verwijderen
  2. Wat jammer, dat je je zo voelt. Je kreeg les van goede quiltsters, ik ken ze en je zal een hoop kennis hebben. Ik hoop dat je (ooit) weer aan de slag gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, Marlien, dat moet je niet doen in een leeg huis gaan zitten.
    Maar heel naar dat je je zo voelt.
    En als ik dan kijk naar die berg super mooie dingen, die je maakte....
    Ik hoop voor je dat het toch nog gaat komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, dat is een heel ding... Maar de creativiteit zit wel in je, dus het komt een keertje Marlien...
    Dat van die Facebookgroepen herken ik, maar daar moet je lak aan hebben en gewoon je haaksels daar niet laten zien...
    Misschien moet je het eens over een hele andere boeg gooien en een nieuwe techniek gaan proberen.
    Dat 'nuttige' hebben best veel mensen, maar waarom? Als je een boek leest of een puzzel maakt, is dat dan wel nuttig?
    Het is maar hoe je 'nuttig' opvat... Het één traint je hersenen en creativiteit komt op uit de ziel en daarmee ontwikkel je je talenten...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ken je verschillende FB groepen waarin mensen leuke dingen maken om weg te geven? Bv "de anonieme sjaal" of "achterblijvertjes" Dan leg je iets ingepakt ergens neer met een briefje erbij met uitleg en adres vd website, als je geluk hebt zie je dan jouw weggegeven mooie ding langskomen.
    Ik had eens 6 onderzetters bij een fietsenstaling bij een supermarkt onder snelbinder gedaan en kreeg daar leuke reactie op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik ken het:
      https://vanalleswatjetoe.blogspot.com/2015/12/de-anonieme-sjaal.html

      Verwijderen
    2. Leuk dat je die al kent, ik las toch nog niet mee waarschijnlijk of was het vergeten want ik lees veel blogs.

      Verwijderen
    3. Ik vond het zenuwslopend 😄

      Verwijderen
    4. Die achterlatertjes vind ik leuker.
      Niet zo kostbaar en ook zonder veel fantasie iets leuks van te maken.
      https://achterlatertjes.home.blog/

      Verwijderen
  6. Je maakt zulke prachtige dingen, hebt zoveel talent! Je ziet het nu even niet maar het is er wel. Misschien moet er eerst nog meer weg, hangt er nog teveel negatieve energie aan die dingen. Opruimen maakt je hoofd helder en dan sta je beter open voor iets creatiefs en iets nieuws.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Niet teveel wanhopen….
    ISoms komt de inspiratie weer vanzelf !l

    BeantwoordenVerwijderen