donderdag 26 juli 2018

Wonderen der natuur



De ene na de andere hortensia en andere  in mijn tuin legt het loodje door het hete droge weer.
Maar deze snowball (denk ik) bloeit welig.
En verbazingwekkend genoeg ook heel veel anderen.
De grond is zo droog dat je wel 5cm naar beneden zakt als je er op gaat staan.
En toch komt er nog steeds iets nieuws tevoorschijn.

Vooraan staat een mij onbekende paarse plant die je hier overal langs de Vecht ziet.
Hij mag blijven.
De grindtegels om hem heen gaan er tzt wel uit.
Het is een beetje een allegaartje en ik wil meer groen.
Dat deel van de tuin was een paar jaar geleden nog in gebruik als moestuin, maar nu is het een plateautje voor de droogmolen.


Dit had ik er vorige week bijna uit getrokken, denkend dat het onkruid was.
Toen nog geen knop te zien en nu drie vrolijke roze bloemen.


Ik vond het zo jammer dat ik mijn mooie vlinderboom niet mee kon nemen, maar oh wonder, er groeit zowaar een spontaan stekje in mijn nieuwe tuin.
Dus over een pasr jaar heb ik weer een mooie struik.


En dit is vermoedelijk een hele rij asters, met rechts een karmozijnbes.



11 opmerkingen:

  1. Moooooi allemaal!
    Hier is het ook gortdroog allemaal, maar heb af en toe wel wat gewaterd hoor. ;o)

    Groetjes Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In juni is er niet gewaterd omdat er niemand was.
      De eerste weken van juli heb ik niet gewaterd omdat ik door m'n rug lag en zo.
      En nu heeft het totaal geen nut meer.
      Pas als ik er een compleet zwembad overheen zou stortten zou het misschien nog effect hebben.

      Verwijderen
  2. Je hoge paarse stengels lijkt een kattenstaart te zijn - die erfde ik ook met mijn tuin, en ik vind 'm MOOI! Het is een waardplant voor allerlei vlindertjes e.d., en hij levert rijshout voor bij andere planten. Je lage paarse is misschien een Spaanse margriet? (Expert in paarse planten...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat dat de juiste namen zijn (hoezo, mijn lievelingskleur is paars...)

      Verwijderen
    2. Mijn buurman zei dat het onkruid was, maar ik vind hem mooi.
      En is een spaanse margriet niet één jarig?

      Verwijderen
    3. Ja, dacht ik wel! Maar misschien hebben ze die dit jaar nog wel geplant? Overigens: een sneeuwbal ruikt heel zoet - ik geloof dat je gewoon een Hortensia hebt?

      Verwijderen
    4. Zou kunnen, maar met die zachte winter die we gehad hebben kan het ook een overblijver zijn.
      Mooi is ie in elk geval wel.

      Geen idee wat voor hortensia het is, maar gewoon vind ik hem niet.
      Zo groot waren ze in mnm vorige tuin geen van allen.
      Je ziet ze hier erg veel, vaak de hele voortuin vol.

      Verwijderen
  3. Wat een mooie bloementuin heb je! Die hortensia, is dat misschien de Annabelle? Die is groot én sterk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou kunnen, maar hij is wel veel hoger dan voor de Annabelle op internet vermeld wordt

      Verwijderen
  4. Volgns de leden van de tuingroep is het een schapenkop, oftewel een pluimhortensia, Hortensia paniculata limelight.
    Maar wel een uitzonderlijk grote

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zo zie je maar, heet en droog, maar toch nog mooie bloemen in je tuin!

    BeantwoordenVerwijderen