vrijdag 6 november 2020

Mondkapje

Met frisse tegenzin aan de slag gegaan om een mondkapje te maken dat voor mij werkt.

Nadat ik twee weken geleden in de supermarkt bijna onderuit ging door zuurstofgebrek en nog twee uur beroerd op de bank hing ging ik op zoek naar een andere oplossing.

Ik kreeg van iemand een gelaatsmasker.

Daar kon ik wel beter in ademhalen, maar niet alleen had ik een hoop condens op het scherm van het uitademen, maar ook liep het zweet in straaltjes langs mijn hoofd en de binnenkant van het scherm naar beneden. 

Bij de kassa gekomen liep het in straaltjes mijn sjaal in.

Niet erg fris dus.


Uiteindelijk besloot ik dan toch maar te gaan knutselen.

Simpele dubbele laag stof met boven de neus een kleine plooi en onder de kin een grotere plooi.

Dat geeft ruimte om te ademen.

Omdat elastiek om een van mijn oren niet wil blijven zitten probeerde ik het met een paar schoenveters.

Die bleken veel beter te blijven zitten als ik ze niet om de oren maar onder de oren langs trek en achter in de nek strik.

Bril beslaat nog wel iets, maar ik kan me in de supermarkt nog wel zonder bril redden.

Oké het is niet moeders mooiste ontwerp.

Maar als ik hiermee niet tegen de vlakte ga door zuurstof gebrek dan is het wat mij betreft prima.

Vanmiddag testen in de supermarkt of het na een half uur ook nog uit te houden is.

 


11 opmerkingen:

  1. Je hebt in ieder geval voldoende ruimte voor zuurstof. Ik maak mijn maskers met elastiekjes om mijn hoofd. Veel fijner

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch kwam ik weer beroerd thuis.
      Het ging wel beter dan met de papieren.
      Bril besloeg alleen als iets onderuit het schap pakte.
      Maar na een half uur kreeg ik het toch benauwd.
      Nu had ik deze keer meer boodschappen dan ik meestal heb.
      Dus volgende keer sneller inladen en wegwezen.

      Verwijderen
    2. Begrijp ik dat je een enkel lapje stof voor je neus en mond hebt? Dat heeft geen enkel nut voor het niet verspreiden van virus. Op mijn werk draag ik ze verplicht, dus minimaal 8 uur op een dag. En dat zijn van die wattenachtige dingen, daar kan ik absoluut niet voldoende zuurstof doorheen zuigen, met mijn zwakke longen. Oplossing: een mondmaskerhouder. Dat is een kunststof frame wat je onder het mondmasker plaatst, waardoor je mondmasker niet tegen je neus en mond komt.
      En merkwaardig genoeg kan ik daarmee wel de hele dag goed ademen. Het mondkapje sluit goed aan, en met mijn bril er bovenop, kan deze niet beslaan.
      Een half uur in de supermarkt, ik denk niet dat ik ooit zo lang in een supermarkt binnen ben geweest. Een boodschappenbriefje, in volgorde van de paden, dan haal ik zelfs niet eens een kwartiertje.

      Verwijderen
    3. Mondkapje is gemaakt van dubbele stof en volgens de richtlijnen van het ministerie, alleen de vorm is aangepast aan mijn grote kop en door de plooien die ik op de voor mijn hoofd juiste plek gemaakt heb is er meer ruimte om te ademen en komt het nergens tegen mijn neus of mond aan.

      Ik heb een chronische ademhalingsstoornis, waar ik me bij jou niet voor hoef te verantwoorden.

      Net zo min als hoe lang ik over mijn boodschappen doe.
      Jij kunt misschien rondrennen en vliegen, ik kan dat niet.
      Het is niet voor niets dat jij nog werken kunt en ik al meer dan 20 jaar 100% arbeidsongeschikt ben.
      Tegen mijn zin, want ik heb nog jaren gevochten tegen die afkeuring, omdat ik ook graag mijn brood zelf wilde verdienen ipv overbodig thuis op de bank zitten.

      Verwijderen
    4. Nou zeg, ik geloof dat je tenen echt veel te lang zijn, je hoeft je helemaal nergens voor te verantwoorden, en ik heb je ook nergens aangevallen hoor, maar blijkbaar lees jij dat wel zo. Kan ik je er natuurlijk op wijzen dat gelezen woord anders kan overkomen dan bedoeld, en je misschien beter eerst 2 keer iets kunt lezen voordat je zo'n antwoord geeft, maar dan val ik je vast weer aan. Ik kan niet rondrennen en vliegen, ik kan alleen maar moeizaam en langzaam lopen, en mijn winkelwagentje fungeert als een soort rollator. Geeft niks hoor, je hebt vandaag genoten van een wandeling door mul zand, dat is iets waar ik alleen van kan dromen. Maar dromen zijn ook mooi.

      Verwijderen
    5. Oh ja, dat over dat hulpmaskertje, dat was dus bedoeld als hulp, misschien dat jij (of een andere lezer) er iets aan zou hebben, maar dat wordt blijkbaar niet begrepen of gewaardeerd. Ga wel op mijn handen zitten.

      Verwijderen
    6. Anja, ik ga hier niet verder op in.

      Verwijderen
  2. Handig een mondkapje aangepast op jezelf.
    En die veters, die ga ik ook doen: mijn bril heeft steeds ruzie met de elastiekjes....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt gelijk, mondkapjes zijn een noodzakelijk kwaad! Maar knap zoals jij j het op maat heb gemaakt.
    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb je al eens gedacht over digitaal boodschappen doen? Sinds maart doe ik het iedere week (één keer in de week) en het bevalt me prima. Okee, ik het begin was ik niet enthousiast, want het was een hele uitzoekerij en ik kon de boodschappen niet altijd geleverd krijgen op de dag dat het voor mij het beste uitkwam. Maar nu heeft de supermarkt het beter georganiseerd en ik heb mijn draai gevonden, dus ik hoef geen supermarkt meer in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik wel naar gekeken van de week, maar je moet hier 10-15 dagen wachten op je bestelling.
      Daarbij is het voor een één persoons huishouden erg duur omdat men minimumbestelbedragen hanteert waar ik normaal nooit aan kom.
      Zal dat dus echt pas in het uiterste geval doen.

      Verwijderen