vrijdag 4 november 2022

16.30 = half vier

 Wat dyslectie is weten de meeste mensen inmiddels wel.
Dyscalculie is minder bekend. 
Ik kwam er dan ook pas heel laat (zo rond m'n 32ste) achter dat ik een vorm van cijferblindheid heb.
Dat verwacht je ook niet zo gauw bij de dochter van een accountant.

Ik kreeg op school dan ook vaak op mijn kop omdat ik hulpcijfertjes gebruikte, want dat hoorde je op de Mavo niet meer te doen.
Maar ik doe het nog steeds hoor.
En dan nog raak ik onderweg toch nog wel eens een cijfertje kwijt.




Voor mijn eindexamen wiskunde haalde ik een 6.
Als je alles goed uitschreef en de methode goed toepaste dan had je die zes te pakken.
Maar ik had geen enkel goed antwoord.

Op de grafische school  hielp ik klasgenoten met rekenen en kon het nog goed uitleggen ook.
Dan haalden die knullen een vette voldoende voor hun tentamen en ik niet.
Kun je voorstellen hoe frustrerend dat was?
Vooral omdat mijn onvoldoende aan slordigheid geweten werd.

Toen ik op een bijscholingscursus met een wiskundeleraar, die ook in het speciaal onderwijs werkte, in gesprek raakte, die mij vertelde dat mijn fouten typisch een vorm van dyslectie  waren, had ik zo iets van "ja duh, ik lees drie dikke pillen in de week!".
Maar bij de test die daarna volgde kwam het er toch wel duidelijk uit.
En na de eerste teleurstelling ben ik toch wel heel blij dat ik nu weet hoe het zit.
Want dan kun je er beter mee omgaan.
Ik heb geen zware vorm en kan me met wat extra concentratie meestal wel redden.
Je moet me alleen geen cijfermatig beroep geven.
Maar dat zit er sowieso niet meer in.

De Nederlandse indeling van getallen is voor een cijferblinde best lastig.
Als je schrijft zoals je het zegt dan staat het verkeerd om.
Zesenvijftig is geen 65 maar 56.
Dat is eigenlijk best onhandig.
De engelsen met hun fifty six zijn veel logischer.

Zo heb ik ook moeite met de digitale klok.
Gisteren had ik een afspraak om 16.30.
Dus zat ik om kwart over drie al netjes klaar.
En dan duurt het wel erg lang 😂😂😂.
Hoe komt dat nou?
Mijn hersenen herkennen die 30 gelijk als half.
Over de 16 moeten ze iets langer denken.
Oh ja dat is 4.
Dus half vier.
In mijn agenda schrijf ik het daarom ook wel zo: ½5.

9 opmerkingen:

  1. Ik herken dit heel goed. Mijn oudste dochter heeft ook dyscalculie. Heel raar, bij proefwerken had ze de eerste som goed en alle volgende die precies hetzelfde waren fout, dan was ze in de war geraakt van al die cijfers.. Ik heb het een beetje. 16.30 zou bij mij in veel gevallen ook 16 min 30 worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is niet zo raar.
      Mij is indertijd uitgelegd dat ik om het goed te doen 10 zoveel energie verbruik.
      Dan ben je al snel zo moe dat de boel gaat dansen.

      Verwijderen
  2. Het is best heel lastig om te hebben! Ik kwam er (toen ik nog op school werkte) regelmatig mee in aanraking. We hadden zelfs een meisje die een heel ernstige vorm had.
    Het is lang onderbelicht geweest, maar gelukkig is dit nu anders!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig wel.
      Te laat voor onze generaties helaas.
      Mijn cariere zou er heel anders uitgezien hebben had ik het jonger geweten.
      Ik kwam nou juist in beroepen terecht met veel cijfers.

      Verwijderen
  3. Het lijkt me heel lastig om dyscalculie te hebben. Is het echt zo onbekend? Ik ken diverse mensen in mijn directe omgeving die dit hebben, dus voor mij is het heel bekend. Zelf heb ik een cijfertik, zo noem ik het maar, ik onthoud absurd veel wat met cijfers te maken heeft (EAN van producten om maar iets te noemen 😏), en in mijn hoofd ben ik altijd aan het rekenen. Bijvoorbeeld met het kenteken van de auto die voor mij rijdt, en dan zien of ik met de letters een rekensom kan maken met als uitkomst het cijfer uit het kenteken. Zoiets: TSP 39 D, makkelijk, T+S=39 (T is 20e letter van het alfabet, S de 19e). Ja, dat is een tik, haha! Niet zo gek dat ik ooit een opleiding deed voor boekhouding 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet je waar ik dan weer moeite mee heb? Namen! Ik kwam eens een oud klasgenootje tegen, 30 jaar nadat we bij elkaar in de klas zaten. Ik wist precies wanneer ze jarig was, maar kon totaal niet meer op haar naam komen. Die heb ik later thuis opgezocht in een foto-album.

      Verwijderen
  4. Door school ben ik er wel mee bekend, maar helaas bleef dit lang een "onderdeel" van dyslectie en kreeg het onvoldoende aandacht.
    Hulpcijfertjes gebruik ik nog steeds...
    Ja Engelse getallen zijn veel logischer, hè.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had er nooit van gehoord, maar veel mensen van mijn generatie weten ook nog niet wat dyslectie is.

      Verwijderen