woensdag 6 oktober 2021

Zuurkool met perzikken

 
Al jaren ben ik op zoek naar het recept van de zuurkooltaart die achterop het eerste pak voor quichedeeg van Koopmans stond.
Dat moet zo halfverwege de jaren 80 zijn geweest.
Het was een zuurkooltaart met perzik of abrikozen uit blik.
Maar ik ben het nooit meer ergens tegen gekomen.

Dus dan maar eens iets anders proberen.
Het recept dat ik bij AH vond was een beetje vaag.
Dus heb ik het maar weer op mijn manier gedaan.
Ik had iets te weinig aardappelen, dat weet ik dan voor de volgende keer.
En te veel zuurkool, maar ja zoveel zit er nou eenmaal in een pakje.
Hieronder de aangepaste hoeveelheden voor de volgende keer.



Ingrediënten:

1 kilo aardappelen of zo
250g zuurkool
150g spekjes
Halve rookworst in dunne plakjes gesneden
Half (groot) blik perzikken in schijfjes gesneden
Boter
Paneermeel (beschuit)

Kook de aardappelen en stamp ze
Bak de spekjes
Vet de ovenschaal in
Verspreidt de helft van de aardappelen over de bodem van de schaal.
Daarop de spekjes
Dan een laag zuurkool
Daarop de schijfjes perzik
En dan de andere helft van de aardappelen
Beetje paneermeel erover 
En plakjes boter.
Dan met 180° een kwartier in de oven.

Smaakt prima, maar ik vraag me af wat het nut van de paneermeel is.


Nu heb ik dus wel weer een beetje zuurkool over
En een halve in plakjes gesneden rookworst
En een half blik perzikken
Die laatste twee zijn lekker met bruine bonen.
Maar wat kun je met zo'n plukje zuurkool?

15 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. dat kan heel goed, en dan bevroren op de aardappels doen als je die gaat koken. Wij maken hier altijd zelf zuurkool en vriezen het altijd in.

      Verwijderen
  2. Ja, dat kan. Of opgebakken op brood. Maar kook jij niet voor 2 dagen dan? Zulke schotels gaan bij mij altijd voor (minimaal) twee dagen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jawel maar zelfs voor 2 dagen was dit te veel.

      Verwijderen
    2. Er zit 500 gram in een pak en ik heb 400 gram gebruikt, dat was een beetje erg uit verhouding met de rest.

      Verwijderen
  3. Ik vind zuurkool rauw ook lekker, als snoep...
    En inderdaad bakken op brood.
    Dat het ook in de diepvries kan, wist ik niet...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij zuurkool op brood kan ik me weinig voorstellen.
      Ik wordt sowieso niet blij van groente op brood.
      Maar rauw met ananas en rozijnen vind ik wel lekker.

      Het zit nu in de vriezer, want drie dagen achter elkaar zuurkool is me te gortig.

      Ik kook eigenlijk altijd op een zodanige manier dat ik nooit restjes heb, maar met nieuwe recepten uitproberen kom je dat dus wel tegen.

      Verwijderen
    2. Ik word zonder t.
      Anders krijg ik op m'n kop van MrsHteB.
      😁😁😁

      Verwijderen
  4. broodje hotdog maken? met zuurkool, worst en gebakken uien, heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh goed idee, ik heb nog een blik duitse knakworst en bruine bolletjes in de vriezer.
      Lekker voor het weekend.

      Verwijderen
  5. Zuurkooltaart met perzik
    Hartige taarten, Hoofdgerecht, 4 personen, Hollands.
    Voorbereiding: 30 minuten, Bereiding: 45 minuten,

    Laatst aangepast: 21-01-2010 | 3 keer bewaard

    Ingrediënten
    1 blik croissantdeeg
    1 blik halve perziken
    1 ui
    450 gram zuurkool
    75 gram geraspte oude kaas
    2 eieren
    125 ml slagroom
    75 gram rozijnen
    Zet op mijn lijst
    Bereiden
    ui snijden en aanfruiten. Zuurkool uit laten lekken en even meebakken. Perziken laten uitlekken, een paar mooie bewaren voor bovenop, de rest in plakjes snijden.
    Ingevette schaal bekleden met croissantdeeg. Plakjes perzik over de bodem verdelen. Daarop de helft van het zuurkool-ui mengsel, dan de rozijnen en de rest van de zuurkool. Hierop de halve perziken leggen (bolle kant boven).
    Eieren loskloppen met de slagroom, peper en zout. Over de taart schenken. Geraspte kaas erover verdelen. In de oven op 180 graden 45 minuten bakken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit bericht komt vandaag pas tevoorschijn.
      Blogger doet af en toe heel raar.
      Hartelijk dank.
      Het recept wat ik toen had was met hartigetaartmix, maar dit klinkt ook goed.

      Verwijderen