donderdag 7 mei 2020

Chaos en groen


Net als vorig jaar keek ik dit voorjaar wat wanhopig tegen mijn kale tuintje vol steen en schuttingen aan.
Maar de afgelopen weken heb ik bijna elke dag in de achtertuin gewerkt.
In mijn eigen tempo.
Dat vind ik het fijne aan tuinieren.
Het kan ook met kwartiertjes.
Wel met veel kwartiertjes, maar je ziet al snel resultaat.
Het begint weer groen te worden.
En in de pauzes tussen de kwartiertjes geniet ik.
Zo op de foto ziet het er nog niet echt uit, maar ik zie het elke dag groeien.


We haalden nog eens tien zakken grond, die grootdeels in de trekkerband verdween.
Ik moet nog op zoek naar m'n fonteintje, dan kan de molensteen er weer op.
De eerste plantjes en zaden zitten al in de grond.


Er is inmiddels ook al het eea in bloei.
Dan is de tuin gelijk al een stuk vrolijker.


Ik heb geen zin om uitgebreid door een tuincentrum te banjeren nu, dus wilde ik elke week wat meenemen uit de aanbieding van de supermarkt om de hoek.
Maar volgens mij denkt iedereen dat, in de afgelopen twee maanden heb ik alleen wat zaaibakjes en 3 plantjes gescoord.
Dus heb ik van de week op alle kale plekken een mengsel van zaden gestrooid.
Ik plante gisteravond nog pompoenpitten en zonnebloempitten.
Ook komt er nog weer wat van vorig jaar op.


Groot was mijn verrassing toen ik de spa in de grond stak om een hazelaar te planten.
En zag dat het mammoetblad, dat ik vorig jaar kreeg, maar die in de hittegolf de geest gaf, toch weer blad aanmaakt.
Ik heb hem verplaatst en inmiddels heeft ie 3 blaadjes.
Hij krijgt nog meer water en hopelijk red ie het nu wel.
Als de natuur lief wil zijn en ons wat meer regen geeft.


Toen ik de klimop wilde uitdunnen, kwam de halve haag naar beneden.
Deze hoek ziet er dus voorlopig niet uit.
Gelukkig is klimop erg hardnekkig, dus zal het wel weer dichtgroeien.



Via een weggeefhoek kreeg ik een fijne grote tuintafel.
Mijn oude boomstam tafel en bank  zijn op, maar krijgen nog een derde leven in de beeldende tuin van een kunstenaar, waar ze omringt door groen mogen vergaan.



Alle tuinfotos van 2020 vind je hier..

8 opmerkingen:

  1. En dan maar hopen op af en toe een buiten om het frisse groen te behouden. Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Buienradar voorspelt droogte,
      Dat wordt dus met gieters sjouwen.
      Gelukkig heb ik van de week wel een 2x zo grote gieter bijgekocht.
      Dat scheelt 2/3x lopen.

      Verwijderen
    2. Is een tuinslang en / of sproeier toch niet iets voor jou? Ik twijfel er nog over, wil eigenlijk zo min mogelijk water verspillen - maar als het weer te lang te droog blijft is het ook eigenlijk niet te doen om het met gieters te blijven doen

      Verwijderen
    3. Ik heb een tuinslang, maar geen buitenkraan.
      Bij mijn vorige huis kon ik hem gewoon de hele zomer buiten aan de kraan laten zitten.
      Vanuit huis slang leggen is hier nogal ingewikkeld.
      Die moet meerdere deuren door en aangesloten op een keukenkraan die daar niet erg geschikt voor is.
      Ik moet dan de katten eerst opsluiten, daar ze hier niet naar buiten kunnen.
      En loop verhoogd risico dat het laminaat nat wordt, daar ik een kei ben in net niet helemaal goed aansluiten.
      En dat zowat elke avond weer.
      Dan is 3 of 4 keer twee gieters vullen net zo snel.

      Verwijderen
  2. Wat ben je goed bezig! De tuintafel ziet er stabiel uit. Met een mooi kleed prima tafel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij is heel stevig en op een paar krasjes aan de zijkant na, zo goed als nieuw.
      Hout vind ik het mooist maar ik ben hier prima mee geholpen.

      Verwijderen
  3. Je bent erg goed bezig hoor! En ja we blijven water geven voorlopig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb alle tijd van de wereld en tuinieren is een fijne antidepressieva.
      Zondag schijnt er hier een beetje regen te komen.
      Vannacht hadden we nog vorst aan de grond, dus het gieten gisteravond maar overgeslagen.

      Verwijderen