vrijdag 5 augustus 2022

In het museum

 Voor de heropening van het Historisch Museum Ommen, een paar maanden geleden, werd een oproep gedaan of er inwoners van de gemeente wilden exposeren met hun hobby of verzameling.
Daarvoor is een speciale kast beschikbaar.
Het leek me wel leuk om daar eens mijn verzameling houten gebruiksvoorwerpen gemaakt in voormalig Nederlands-Indië te laten zien, dus meldde ik me aan.



Afgelopen woensdag werd ik gebeld of ik liefst nog voor het weekend die kast in wilde richten.
Gelukkig kon Buddy vandaag helpen.
En zo staat een deel van mijn verzameling de komende drie maanden dus op een prominente plek in het museum.


Met op een kaartje de tekst:


Voorwerpen van "De Fabriek"

Tussen 1920 en 1949 werden in “De Fabriek” in het voormalige Nederlands-Indië houten gebruiksvoorwerpen gemaakt, die worden gekenmerkt door de versiering in de kleuren rood, geel en groen.
Vaak gecombineerd met een gefreesde ribbelrand.
Omdat elk voorwerp met de hand bewerkt werd zijn er geen twee hetzelfde.
Men maakte er oa bakjes met deksel, schaaltjes, pindasets en wolhouders.
In Nederland worden deze voorwerpen gerekend tot de Amsterdamse School.

verzameling van Marlien Waijenberg

8 opmerkingen:

  1. Wat leuk Marlien en ook een mooie verzameling.
    Juist omdat het een niet veel voorkomende? verzameling is.
    Handig ook dat kaartje er bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb geen idee of het veelvoorkomend is.
      Ik ken maar een iemand die er ook heeft.

      Verwijderen
  2. Dat is een mooie verzameling. Ik denk dat het een redelijk unieke verzameling is, ook omdat geen één voorwerp hetzelfde is. Ik had er ook nog nooit van gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had er oorspronkelijk een heel ander verhaal over gehoord.
      Dat ze in de regio Haarlem gemaakt werden door meubelmakers die tijd over hadden.

      Verwijderen
  3. Een prachtige verzameling, en een eer om daar te mogen exposeren! Ik wist van het bestaan, van die werkjes, ik heb er toevallig een , die mag je van hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha, je wordt beroemd, je staat in het museum!! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen