maandag 22 augustus 2022

Op pad en een hoop perikelen

Buddy nam mij afgelopen vrijdag mee naar Den Ham, alwaar pas een nieuwe kringloopwinkel geopend is met de toepasselijke naam TweedeHams.
Een frisse leuk ingerichte kringloop waar de prijzen ook nog leuk zijn.
(Fotocollage geleend van internet)


Ik kocht er een boekje over mijn woonplaats en een paar gewichtjes voor als ik ooit nog eens verder op knap.


Het tochtje voerde ons verder door het altijd mooie landschap naar het Stuw bij Junne, waar ik getrakteerd werd op een ijsje.


En vervolgens genoten we nog even van de al paars wordende heide bij Stegeren.

Buddy gaat mij binnenkort verlaten.
Niet omdat we geen klik hebben hoor.
Maar soms zijn er nou eenmaal privé omstandigheden waardoor dingen anders lopen dan je zou willen.
Maar wat zal ik die toffe uitjes en dat gekke mens gaan missen.


#####


De afgelopen weken waren nogal chaotisch.
Daardoor begint het me toch wel een beetje boven het hoofd te groeien allemaal.
8 maanden aan huis gebonden en zo afhankelijk, dat is nou niet iets waar je altijd vrolijk bij kunt blijven.

Het begon al  dat de beloofde huishoudelijke hulp op het laatste moment weer uitgesteld werd omdat de nieuwe medewerkster toch besloot om niet bij die organisatie te gaan werken.
Kun je je voorstellen hoe een huis eruit ziet waar al 8 maanden niet gestoft en gezogen en uitgebreid gesopt is.
Men moest hierdoor weer een nieuwe sollicitatieprocedure opstarten en daar is nog steeds niets uitgekomen.

Twee weken geleden viel mijn bril in de supermarkt van mijn neus.
Ik had in eerste instantie niet eens door dat ie gebroken was.
Bedacht onderweg naar huis wel dat ik hem thuis even moest oppoetsen, want het keek zo vreemd.
Gelukkig heb ik nog een paar reserve uit de tijd dat je elke twee jaar een bril mocht kopen van de zorgverzekeraar.
Maar die beginnen toch ook wel erg kaal te worden.

Twee dagen later begeeft mijn wasmachine het.
De derde sinds ik hier woon.
Tot mijn verbijstering was het huis waarin de trommel draait een kwartslag verschoven.
Er zou iemand vrijblijvend naar komen kijken, maar die kwam maar niet.

Toen ik bij mijn onvolprezen buurvrouw een was mocht doen, trok ik de deur achter me dicht met de sleutel nog aan de binnenkant in het slot.
Welliswaar had ik een andere sleutel bij me, maar ik kon er met geen mogelijkheid meer in.
Dus ging ik achterom, in de veronderstelling dat ik er daar dan wel in kon.
Maar het dievenslotje zat er nog op.
Paniek.
Ik wist het even allemaal niet meer.
Maar mijn achterbuurman bracht hulp.
M'n slaapkamerraam stond nog open en voor ik het wist was deze bepaald niet jonge man via een ladder in een overdwarse salto door het raam koppeltje gedoken op mijn bed.
En kon ik mijn huis weer in.
Overdwars omdat er een sering voor het raam staat en hij dus de ladder niet recht onder het raam kon zetten.
Petje af voor deze lenige knar.

Ja en wat de wasmachine betreft.
Ik besloot nu toch maar weer eens een echte goeie te kopen.
3 wasmachines in 4 jaar kapot was me echt te gortig.
Dus nu staat er een fraaie bovenlader die loopt als een zonnetje.
Gekocht bij de plaatselijke middenstand een dorp verderop, waar de prijzen gelijk zijn aan die van de grote ketens, maar waar je niet voor elke scheet extra nog weer bij moet betalen.
Zonder extra kosten werd ie binnen twee dagen  bezorgd gemonteerd en afgesteld.
En de man bevestigde wat ik al dacht: de oude was onherstelbaar stuk.


Ondertussen bleek ook nog dat mijn spoed aanvraag voor een aangepaste fiets op wonderbaarlijke wijze verdwenen was.
Kun je je voorstellen dat ik het eventjes helemaal gehad heb?
Ik wil zo graag weer verder kunnen dan de supermarkt om de hoek.
Gewoon zelf ergens naar toe.
Zonder geregel en gedoe.
Uit m'n bed stappen 's ochtends en ter plekke bedenken dat ik even wil genieten van de Vecht, of een ijsje wil gaan halen bij Ekkelenkamp.
Mijn leven weer terug.


12 opmerkingen:

  1. Ah je hebt hem binnen.
    Mooi dat je in ieder geval weer kan wassen..
    Nog een paar stapjes in de goeie richting en je zal zien dat je je weer wat beter gaat voelen..
    En dan maar duimen dat alles zo snel mogelijk op gang komt.
    Ga voor je duimen❤

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op pad, heel leuk ooit was ik ook in Den Ham, maar dat je je buddy moet missen is minder. Je schreef er zoveel gezelligs over.
    Al het andere: je zou er moedeloos van worden....
    Maar: je hebt je nieuwe machien, een bovenlader nog wel ('k ben benieuwd hoe dat bevalt, want ik wordt dat bukken zo zat). Hopen dat de speciale fiets er sneller is dan je verwacht. Ja ik snap dat je er even helemaal door heen zit, Sterkte, Marlien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had in mijn vorige leven altijd bovenladers.
      En ik vind een voorlader helemaal niets.
      Maar de EU wil van de bovenladers af vertelde de verkoper.
      Grote 10 kilo wasmachines worden we naar toe gedwongen.
      Dat zou duurzamer zijn.
      Maar wat moet je in een éénpersoonshuishouden nou met zo'n joekel?

      Verwijderen
    2. Ik keek eens voorzichtig uit naar een nieuwe wasmachine, en zag ook al dat de standaardmaat groter werd. Heel lastig - hoeveel kleding moet je wel niet hebben om zo'n grote wasmachine vol te krijgen? Kunnen we geen actie starten voor kleinere wasmachines?

      Verwijderen
    3. Twee kleine druppeltjes tegen de macht van de Europese Unie?

      Ik vond van 5 naar 7 kilo indertijd al een hele stap.
      Heb echt kleding bij moeten kopen.

      Ik vind de redenering dat dat duurzamer is erg krom.
      Dat geld alleen als je een heel gezin hebt.
      Maar ja wie van die notabelen in Brussel wast er nog zelf?

      En dan het formaat van die dingen!
      Dat past er bij mij gewoon niet eens in.

      Verwijderen
    4. Ik heb nog een 5 kg machine. Daar ben ik dan maar héél zuinig op! Als ik een groter apparaat nodig heb ga ik naar de wasserette.

      Verwijderen
  3. Wat een hoop pech op een rijtje! MIjn ervaring is dat als alles al omdraait, je ook dingen gaat vergeten, zoals je huissleutel. Dat kan er dan ook nog wel bij! Jammer dat je maatje stopt, jullie hadden het zo gezellig samen!
    Je kleurt overigens wel heel mooi oranje bij je paarse heide!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Denk dat er wat met jouw beeldscherm is
      Hij is knalroze.😉

      Verwijderen
    2. Hm denk dat ik ook kleurenblind aan het worden ben, want hij kwam behoorlijk rood uit de was net.
      Wel een heel apart rood.

      Verwijderen