vrijdag 9 februari 2024

Rechercheroute

 
Uitbus Vechtdal heeft ook regelmatig kleine uitjes.
Voor nog geen twee tientjes krijg je dan een mooie middagrondrit door de omgeving.
Na twee weken thuis zitten door de griep was ik wel even toe aan een uitje zonder al te veel inspanning.


Onze chauffeur was vroeger rechercheur bij de politie.
Hij had een leuke route gemaakt waarbij hij op diverse plekken anecdotes uit zijn werk vertelde.
Natuurlijk alleen dingen die verteld mogen worden.
Zo kregen we een boeiend inzicht in zijn werk.
Als je op de plek staat waar iets gebeurt is, dan is dat toch heel anders dan dat je het in de krant leest.


Onderweg vertelde hij ook nog over de bewoners van boerderijen en landhuizen waar we langs kwamen.
Zijn verhalen werden aangevuld door onze enige mannelijke passagier die stadsgids is.
Ik heb weer heel wat geleerd vanmiddag.


Het weer zat niet mee vandaag, maar zelfs bij regen is het hier mooi.
Maar wat is het landschap overal nog nat.
De grond is zo door en door verzadigd dat het water gewoon niet weg kan.


We dronken wat bij het befaamde Ekkelenkamp bij de brug in Ommen.
Chocolademelk met slagroom voor mij en apfelstrudel die op was voor ik aan een foto dacht.


Daarna werd de tocht weer vervolgd.
We zijn niet eens zo ver weg geweest, maar reden over kronkelende paadjes en buitengebieden waarvan ik het meeste nog nooit gezien had en anders ook nooit terecht zou zijn gekomen.


En goed nieuws:
Ik schreef een tijdje terug al eens over de kapotte navigatie.
Dankzij giften is er nu een nieuwe.
De chauffeurs moeten nog instructie krijgen over de werking, maar dan is het leed geleden.

6 opmerkingen:

  1. Heerlijk zo'n rit zonder inspanning en toch zoveel moois (en lekkers).
    Fijn dat je weer opknapt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het opknappen maar traag gaan.
      Zo weinig energie.
      Maar dat hoor ik van alle kanten

      Verwijderen
  2. Dat was dan mooi en leerzaam! Leuk om die verhalen te horen, lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke rondrit. Goed dat je vaak op pad gaat zo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is echt een uitkomst.
      Ze maken zoveel mensen blij.

      Verwijderen