donderdag 8 maart 2018

Slofjes


Al zeker 35 jaar haak ik slofjes voor mezelf.
Ik zag ze ooit in een Libelle.
De eerste haakte ik toen ik net op kamers was.
Van allerlei kleine restjes.
Waren ze versleten, dan haalde ik ze uit en gebruikte de goede delen opnieuw, aangevuld met nieuwe restjes.
Omdat haakwerk in de lengte uitrekt haak ik ze altijd goed strak.
Ik gebruik al lang geen patroon meer, maar gebruik mijn voet als mal.


Op vaste vloerbedekking voldeden ze prima.
Maar toen ik verhuisde naar een huis met laminaat en ik, net als mijn katten, alle kanten op glibberde dacht ik even dat ik mijn favoriete slofjes aan de wilgen moest hangen.
Mijn katten leerden al gauw hoe ze overeind konden blijven, maar voor mij moest er een oplossing gezocht worden.
Er is een speciaal spul te koop dat je er onder kan smeren, maar dan worden het wel erg dure slofjes.
Maar ik kreeg de tip om met acrylverf te stippen.
En dat werkt echt heel goed.


Afgelopen maand kon ik het ene na het andere paar totaal versleten weg gooien.
Dus ging ik gauw op zoek naar restjes.
Maar ja die heb ik afgelopen jaar bijna allemaal weggegeven.
Gelukkig had ik nog wat bolletjes om mee aan de slag te gaan.
Dus heb ik vier paar bij gemaakt.

In mijn verfkast vond ik nog tubetjes acrylverf.
Die kleine tubetjes kun je fijn mee aanstippen.
Met mijn grote flessen is dat geen doen.
Die tubetjes komen uit de zg goedkope winkels.
Niet daverend om mee te schilderen, maar wel handig voor dit soort dingen.
Bij de eerste sloffen ging het goed (Kruidvat).
Maar tot mijn grote schrik bleek de verf van de Action veel te waterig.
Voor drie en vier pakte ik dus verf van de Lidl en die was gelukkig lekker stevig.
Nu moet de verf een paar dagen drogen.
En dan maar hopen dat ik mijn oranje slofjes nog kan redden.
De stippen van de anderen zullen door er op te lopen mooi vlak worden.

6 opmerkingen:

  1. Leuk zeg! Ik wil al een paar jaar sloffen breien - ben geen ster in haken - maar ik kan maar geen goed patroon vinden - doe dus al een jaar zonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Acrylverf als antislip? Zo leren we toch altijd weer bij😁. Blijft het lang op de sloffen zitten?
    Mooie sloffen trouwens en leuk om te lezen dat ze een 'geschiedenis' hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke slofjes en wat slim om het glij-probleem zo op te lossen! Dat van die Actionverf kan ik helaas beamen, zeker als het wat ouder is, lijkt het alsof al het water voorin de tube komt te zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het heeft ook geen mooi eindresultaat nu het droog is.
    De andere twee merken geven elastische nopje.
    En dit is hard en ruw.

    BeantwoordenVerwijderen