zondag 31 januari 2021

Union

 Van de week werd op een weggeefhoek op Facebook een boek aangeboden over het honderd jarig bestaan van de bekende Rijwielfabriek Union.

 Ik wist dat mijn vriend toen ik hem de eerste keer kende (lang geleden) daar werkte.

Dus ik lootte mee, maar won niet.


Een paar dagen later werd het echter opnieuw aangeboden om eoa reden.

Wat ik niet wist was dat hem indertijd gevraagd was om ook fotos te maken voor dit boek.


Helaas ging de fabriek failliet terwijl men nog met het boek bezig was.

En heeft hij nooit een exemplaar gekregen.

Dat hoorde ik nog net voor sluitingstijd van de verloting, dus zette ik dat er gauw nog even bij.


En prompt mocht hij 20 jaar na dato het boek alsnog ophalen bij een kleindochter van de fabrikant en kon hij zijn fotos eindelijk terug zien.

Union heeft ook een plek gekregen in de canon van Nederland.

Daar kun je ook in het kort de geschiedenis van deze fabriek lezen.

En twee filmpjes zien.

5 opmerkingen: