dinsdag 17 oktober 2023

Waarom ....

 ..... Sleep ik dit al veertig jaar mee?


Toen ik net op kamers woonde droeg ik voornamelijk geitenharen sokken.
Die ik keurig in alle kleuren van de regenboog stopte als er weer een stukkie doorgesleten was.
Maar ik wilde graag lange kousen.
Sokken breien was toen niet hip.
En de keus aan sokkenwol was nihil.
Dus toen ik een paar gele knotten op de kop tikte ging ik enthousiast aan de slag.
Zo enthousiast dat ik door breide tot de wol op was.
Om vervolgens te ontdekken dat mijn kuiten, die toen toch nog lang niet zo riant waren als tegenwoordig, er met geen mogenlijkheid in pasten.
Ik had geen idee hoe ik dat op kon lossen.
De kousen verdwenen in de kast en uiteindelijk in een doos, om veertig jaar later en 6 huizen verder weer te voorschijn te komen.

Nooit heb ik me meer aan sokken breien gewaagd.

Maar ja wat doe ik nu met mijn mislukte kousen?
Zou het nog lukken om er sokken van te maken?
Afknippen en nieuwe boord aan breien?



18 opmerkingen:

  1. Ach als je echt niets anders te doen hebt……… Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kan er ook bokkenpoppen van maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, je kan ze afknippen en er een boord aanbreien
    Of je haalt ze uit tot de enkel/voet (als die nog goed past) en breit er dan een passend been boven.
    Óf je haalt ze helemaal uit en maakt nieuwe sokken of juist iets heel anders.
    Je kan er alle kanten mee op 🙂

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou nog steeds niet weten hoe ik een passend been kan maken.
      Met mijn formaat kuit zou ik dan twee keer zoveel wol nog nodig hebben
      De voet en tot en met de enkel past prima, dus ga ik me daar san maar eens in verdiepen.

      Verwijderen
  4. mooi naar de kringloop kleding brengen natuurlijk. Voor koude spillenpoten van een armoedzaaier.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou er zelf niet aan beginnen om ze af te maken of te veranderen of wat dan ook. En op MP? Ik vraag me af of iemand er voor komt. Sokken zijn tegenwoordig voor een habbekrats te koop bij heel veel winkels van Action tot HEMA tot C&A en de markt. Ik wil je niet ontmoedigen hoor. En als je ze op MP zet hoor ik natuurlijk graag dat het gelukt is ze te verkopen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn nog steeds mensen die voor geen goud fabriekssokken aan trekken

      Verwijderen
  6. Eerst een compliment: je schrijft terecht geitenharen en niet geitenwollen sokken, zoals vaak wordt gezegd 👍. En die sokken, tja, ik hoop dat je een koper vindt op MP. Op Ravelry kun je echt wel patronen vinden voor stevige-kuiten-sokken, maar ik denk zomaar dat je je er niet aan wilt wagen. Je weet niet wat je mist, het is zo leuk, sokken breien! Maar, je bent gewaarschuwd, als je eenmaal de smaak te pakken hebt, ben je heel snel verslaafd! Ik ga binnenkort weer eens een paar maken met allerlei mooie stopwol die ik cadeau heb gekregen van een lieve lezeres van mijn blog 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als ik jou was, Ik zou ze hier in de krant op de pagina van vraag en aanbod zetten .Of gewoon afknippen en een boord er aan breien...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga het laatste doen.
      Trok er gisteren één over m'n arm en het zou alleen iemand met spillepoten passen

      Verwijderen
  8. Het eerste dat ik dacht was : museumstukken. Ze zijn zo mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je kunt ze ook heel fijn gebruiken als armwarmers!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zat ik ook al aan te denken en dan de voeten eraf.
      Ik merk dat ik op de driewieler veel meer wind in m'n mouwen krijg dan op een normale fiets.

      Verwijderen