vrijdag 12 februari 2021

Freubelweb


Al jaren volg ik Freubelweb en soms doe ik ook mee met de verlotingen.
Want ze verloten veel leuke dingen.
Maar nooit won ik. 

Toen ik een paar weken geleden deze dubbele verloting zag wist ik niet zo goed aan welke van de twee ik mee wilde doen.
Het prachtige garen of de yarnbowl zoals dat tegenwoordig heet.


 
Maar ik heb nog zoveel garen liggen en de bowl zag er zo vrolijk uit.



En laat ik hem nou winnen.
Vanwege de vertragingen bij de post duurde het een week voor ik hem kreeg.
Het is een fraai houten bakje van Scheepjes.
En ik ben er blij mee.


Ja en dan die naam he.
Tegenwoordig moet alles in het engels.
En het wordt gebracht alsof het iets heel nieuws is.
Maar honderd jaar geleden gebruikte mijn oma ook al een wolhouder zodat haar bolletje wol tijdens het breien niet de hele kamer door rolde.


Ze had dergelijke van "de Fabriek".
Die zijn helaas spoorloos verdwenen, maar gelukkig heb ik er in de loop der tijd al diverse aan mijn verzameling toegevoegd.
Alleen het stopei van dezelfde makelij dat ze had ben ik nog nooit tegen gekomen.


11 opmerkingen:

  1. Oooh, ik ging voor de wol - maar heb dus niet gewonnen, zie ik nu.... Gefeliciteerd met je aanwinst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd! Wat mooi! Ik zou zelf voor het garen zijn gegaan, ik vind het prachtig, maar ik heb niet meegedaan, dus ook niet gewonnen. Ik ken freubelweb wel van naam, maar kom er zelden, wist niet eens dat zij wel eens prijzen verloten, haha.
    In mijn herinnering zat mijn moeder altijd te handwerken, maar een yarn bowl (of hoe ze het vroeger dan ook in gewoon Nederlands noemden) heb ik haar nooit zien gebruiken. Ze heeft me wel geleerd om altijd vanuit het midden van de bol te werken, doe ik nog altijd, en dat helpt ook tegen het wegrollen van het garen.
    Geniet van je mooie prijs, en een goed weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik vanuit het midden begin dan gaat het altijd in de knoop.

      Heette dat niet gewoon bolhouder?

      Verwijderen
  3. Leuk zo’n wolhouder met aboriginal versieringen . Laat me nou denken dat jij regelmatig in de prijzen valt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe ook aan heel veel prijsvragen en verlotingen mee ;-)

      Verwijderen
  4. Volgens mij zag ik dezelfde prijzen bij Wolplein - kan dat? Op Freubelweb kom ik niet zoveel meer, daar gebeurt volgens mij weinig. Ik moest even goed lezen: een stopei, wat is dat? Even lezen: stop-ei! Ik vraag me wel eens af of dat nou handiger stopt dan gewoon op de hand?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Freubelweb zit nu meer op instagram en facebook, maar vult de patronen nog steeds aan op de website.
      Ik krijg de nieuwsbrief.

      Ik weet niet of een stopei handig is.
      Ik heb twee stoppaddestoelen, maar die heb ik jog nooit gebruikt.
      Sinds ik geen geitenwollen sokken meer draag heb ik niet meer gestopt.

      Verwijderen
    2. Ik kom nooit op wolplein dus dat weet ik niet.
      Ik zag de kom op bol.com staan voor bijna 50€.
      Hoe leuk ik hem ook vind, dat zou ik er nooit voor uitgeven.

      Verwijderen
  5. Wat leuk zo'n wolhouder! gefeliciteerd met je prijs.
    enne k houd niet van het verengelsen in onze taal ;)

    BeantwoordenVerwijderen