dinsdag 16 maart 2021

Mijn geboorteplek


Als ik me verveel dan ga ik googlen, soms op mensen die ik gekend heb of op plaatsen waar ik gewoond heb of geweest ben.
Zo googlede ik laatst op mijn geboorteplaats en vond deze oude foto van de flat waar ik geboren ben.


 Ik weet niet zo veel van deze flat, hoewel ik er in mijn leven nog heel wat keren langs gekomen ben.
Het is zo'n typische jaren 50 flat, die je overal in Nederland tegen komt.

Op mijn eerste verjaardag kregen mijn ouders de sleutels van een huis in een naburig dorp en een maand later ging de deur van de flat voor de laatste keer achter ons dicht.

Het enige wat er ooit over verteld werd was dat je in de huiskamer nergens een kast kon zetten omdat er geen muren waren.
Alle deuren kwamen op de huiskamer uit.
En dat de schimmel op de muren van het zijkamertje waar ik sliep stond.
Laat ik nu ook tegen een plattegrond van zo'n flat aanlopen.
En inderdaad de huiskamer heeft maar een klein stukje muur.
En wat me opvalt  dat de flat wel drie balkonnetjes heeft.



De flats staan er nog steeds.
En zijn in de loop der jaren al meerdere keren gerestaureerd.
Hopelijk, voor de huidige bewoners, staat er geen schimmel meer op de muren van het zijkamertje.

19 opmerkingen:

  1. He, dit herken ik. Ben je in IJmuiden geboren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, had ik expres weggelaten, val ik binnen een kwartier al door de mand.
      Ja ik ben inderdaad een Viskop.

      Verwijderen
    2. Je hebt gewoon de pech dat ik ook daar geboren ben en ik je blog volgt.

      Verwijderen
    3. Aha, ja dat kon ik natuurlijk niet bevroeden van een stille volger.

      Verwijderen
  2. Haha, je viel dus door de mand, leuk!
    Ik ben inmiddels door allerlei plaatsen gereden en heb in die tijd alle huizen waar ik gewoond heb in m'n jeugd op de foto gezet. geboorte- en latere woning in Rijssen, met een brussendag het huis in Dordrecht, 2 huizen in Kootwijkerbroek.
    Ik deed dit toen voor mijn ouders, maar nu vind ik het leuk dat ik de foto's heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik woon inmiddels in mijn negende huis, maar ze staan zo ver uit elkaar dat er niet op één dag langs te rijden is.

      Verwijderen
  3. Mooi om op terug te kijken. Waren best royale flats voor die tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja en erg gewild.
      De flat die ik later zelf als eerste eigen stek kreeg was ook uit die tijd.
      Daar was de achterslaapkamer bij de huiskamer getrokken en had je de vreemde constructie dat je twee deuren naast elkaar naar de huiskamer had.

      Mijn vader kon eind jaren 50 alleen woonruimte krijgen als ie een gezin had.
      Dus is ie maar met mijn moeder getrouwd, die al een kind had en jong weduwe was.

      Verwijderen
  4. Pff - ik ben niet de enige die dat doet, kennissen, voormalige vrienden en familie googelen! HOERA! Ik ben normaal!!! ;-)
    Dat van die huizen moet ik onthouden, ook een leuke tijdsbesteding.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vakantieplaatsen uit je kindertijd is ook leuk.

      Enne ik ken mensen die tegen goofle assistent praten.

      Verwijderen
    2. Met google-assistent praten - ZO ver heen ben ik nog niet... ;-)
      En vakantieplaatsen: Zandvoort, Zandvoort en Zandvoort (x 4..), en daarna vaak naar het buitenland (dus te ver weg voor mijn huidige budget en mogelijkheden...)

      Verwijderen
    3. Moet je toch eens proberen, ze heeft een prettige stem en is erg beleefd.
      Ze verteld ook moppen als je er om vraagt.

      Ik kan ook niet naar het buitenland, behalve onze oosterburen 20km verderop.
      Maar kijken is ook leuk.

      Verwijderen
  5. Na een dag van verveling, heb je nu de nodige reacties gehad om verder te kunnen met nog meer zoektochten...succes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een van m'n huizen is nog niet zo lang geleden afgebroken, een andere is al jaren omgebouwd tot een sjiek kantoorpand van een verzekeringsmaatschappij.

      Verwijderen
  6. Volgens mij is het schuin achter de Heerenduinweg. Klopt dat? Daar heb ik nl mijn eerste maanden gewoond.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zoek ook regelmatig naar namen en plaatsen. Aangezien we in dezelfde plaats geboren zijn, zoeken we misschien wel naar dezelfde namen.
    Is deze flat om de hoek van de Heerenduinweg? Daar stond mijn wiegje, dus bekend gebied voor me.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb een paar keer gereageerd. Jammer dat mijn reactie niet geplaatst wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben er bij toeval achtergekomen dat blogger sommige berichten als spam heeft gezien.
    Echt heel vervelend.
    Ik wist niet eens dat blogger die optie had.
    Daardoor dus nu pas geplaatst.

    Mieke hoop dat je dit nog leest.
    Daar is het inderdaad.
    Dus onze wiegjes stonden in dezelfde straat.

    BeantwoordenVerwijderen