maandag 25 december 2023

Dingen die je niet moet zeggen tegen iemand die ongewenst alleen zit met kerstmis

 In willekeurige volgorde:

- je kunt toch gewoon zelf iemand uitnodigen.
Als dat zo was dan zat iemand toch niet alleen.

- dan maak je het toch gewoon voor jezelf gezellig.
Really?

- bofkont, al die drukte en gedoe is ook nix hoor, ik zou zo willen ruilen.
Erg bot.
De ander heeft geen keus.
Jij kunt wel degelijk kiezen om het niet te vieren.

- kerstmis is nou eenmaal een familiefeest, dat snap je toch wel?
Dus als je geen familie hebt ........???

- waarom vertel je me dat nou? Nu heb je mijn kerstmis verpest door mij met een schuldgevoel op te zadelen!
Serieus???

- jij moet wel een heel naar mens zijn, dat je nergens welkom bent.
...........







21 opmerkingen:

  1. Mag ik een tegenvraag stellen? Wat zou je zelf wel op prijs stellen dat er gezegd wordt of welke suggestie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou graag gewoon welkom zijn, omdat ik het ben.

      Verwijderen
    2. Dat begrijp ik en als je in de buurt zou wonen was je welkom voor een lunch of kopje koffie met wat erbij maar Zeeland is wat ver weg
      Ik bedoelde meer wat er in plaats van je voorbeelden wel tegen je gezegd zou kunnen worden.
      Mijn zus is ook alleen en ik vind het ook heel lastig haar iets te wensen of aan te raden.
      Ik zag je reactie bij Mevr H te B dat we een beetje hetzelfde denken.

      Verwijderen
    3. Waarom denk je dat je je zus of mij of wie dan ook wat moet aan raden?

      Verwijderen
    4. Nee, maar goed: wat zou je willen dat mensen je toewensen? Ik denk niet: gezellige feestdagen? Wel: goede feestdagen? Of zou je willen dat niemand er aandacht aan zou besteden (Ik denk dat dat niet gaat lukken - Kerst vieren is teveel ingebakken!!).

      Verwijderen
    5. Dank mrs H te B, zo bedoelde ik het ook maar u heeft het veel duidelijker omschreven.

      Verwijderen
    6. Mrs H ik heb het in dit blogje toch niet over toewensen???

      Verwijderen
    7. Nee het hoeft geen toewensen te zijn, Als bv een kennis die je de dag voor kerst tegenkomt en een praatje maakt wat kan die dan het beste tegen je zeggen bij het gedag zeggen, alleen dag of tot ziens?

      Verwijderen
    8. Serieus???

      Wat dacht je van:
      Je hoort met kerst niet alleen te zitten.
      Kom maar bij ons we schuiven er nog een stoel en een bordje bij.

      Verwijderen
    9. Ik begrijp dat het een heel gevoelig onderwerp voor je is. Natuurlijk zou je dat het liefste willen maar je begrijpt ook dat ik dat niet bedoel met mijn vraag. Sorry dat ik het gevraagd heb zal ik maar zeggen . Ik was echt benieuwd wat je (buiten uitnodiging) liever als tekst zou horen

      Verwijderen
    10. Beste lot, ik begrijp dat je mijn antwoord niet horen wil, maar heb je eigenlijk de betekenis van kerstmis wel begrepen?

      Verwijderen
    11. Weten wel maar ben niet gelovig en voor mij betekenen ze dan ook weinig.

      Verwijderen
    12. Beste Lot ik ben ook niet christelijk, maar er is ook nog een algemene betekenis.
      Maar daarvoor is onze maatschappij te egoistisch en individualistisch geworden.

      Verwijderen
  2. Overigens: zijn de dingen die je noemt ECHT tegen je gezegd? Of denk je dat (Soms gaan je gedachten natuurlijk ook echt met je aan de loop - met mij wel tenminste...). Ik vind het wél ongelofelijk bot!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is allemaal 100% heel heel heel echt tegen me gezegd.

      Verwijderen
  3. en zelf iemand uitnodigen? of denk je dat je de enige bent die alleen is met Kerstmis?
    mensen kunnen geen gedachten lezen en hebben dan ook geen idee hoe je je voelt in deze tijd en wat je het liefst zou willen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moeilijk he goed lezen.
      Dit soort opmerkingen kan ik echt niets mee.
      Krijg ik elk jaar te horen.
      Alsof ik niet zelf kan denken.
      Als ik die mensen kende zou ik ze echt wel uitnodigen.
      En weet je hoe mensen reageren als je zegt dat je het erg vind om alleen te zitten?
      Zo dus.

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  4. Weet je wat ik nog het meest trieste vind.
    Dat ik al jaren, juist van mensen die in dezelfde situatie zitten, de meest lelijke dingen over me heen krijg.
    Ik probeer het alleen maar bespreekbaar te maken.
    Niet alleen voor mezelf, maar voor iedereen.
    Maar blijkbaar is het taboe zo groot dat zelfs dat niet mag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Marlien, Wat ontzettend herkenbaar wat je schrijft. Met oud en nieuw was ik alleen. Niemand nodigt je uit, want familie en vrienden hebben hun eigen afspraakjes, waar ik niet bij hoor. Wat duren de dagen dán lang en ik voelde me zó alleen. ik heb wat af gejankt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Anoniem, dikke vette lange afstand knuffel van mij.
      Wat ik het lastige vind aan oud en nieuw is dat je niet kan doen alsof het er niet is.
      Met kerst kun je nog wel ergens een tv zender vinden die geen kerstfilm draait.
      Maar oudejaarsavond kun je niet eens vroeg gaan slapen.
      Dan hoor je ook iedereen nog feestvieren om 12 uur.

      Ik merk wel dat ik in de loop der jaren stoïcijnser geworden ben.
      Maar leuk is anders he.

      Verwijderen