zaterdag 11 september 2021

Struikroven

 Eigenlijk doe ik dat al, met mijn tuinen vol krijgertjes, afdankertjes en het overzetten van vrijwel alle planten van mijn lieve hoogbejaarde buren die het tuinieren niet meer aan kunnen en voor kunstgras kozen.

Maar in Eindhoven gaan ze nog een stapje verder.
Bij de sloop van oude huizen worden de tuinen meestal rücksichtslos plat gewalst.
Maar een enthousiaste groep buurtbewoners kwam op het idee om de planten uit deze tuinen een tweede kans te geven.
Je leest er alles over in dit artikel:
https://www.hetkanwel.nl/struikroven-planten-redden-van-de-sloop/


De kale rand waar de buxus stond begint al aardig dicht te groeien.
(Twee linker fotos)
Tot mijn verbazing vooral met bosviooltjes die bijna helemaal verdwenen waren.

De geraniums van de buren (foto rechtsboven) hebben goed gepakt en zijn ook al flink vermeerderd.
Hoe meer hoe liever, het is een mooie bodembedekker en het scheelt me hopelijk in de toekomst aan onkruid (en aan werk).

En de kat van de buren (nog steeds geen idee van welke) kwam ook nog even langs.
Laatst was ze gezellig aan het boksen met Lolo onder de tuindeur door.

8 opmerkingen:

  1. Dat Struikroven is een mooi initiatief!
    Ik heb lang geleden planten van een collega gehad die de tuin ging veranderen. De meeste planten staan er nog, maar die collega is een paar jaar geleden helaas overleden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat zijn mooie herinneringen! Ik koester - binnen - een enorme uitgegroeide bladcactus, buitenmodel, en dus ben ik er dol op - en het is een hele mooie herinnering aan mijn vroegere buurvrouw, die overleed toen ik verhuisde.

      Verwijderen
  2. Zeker en mooi initiatief! Ik zag een artikel hier in de krant. En jou tuin floreert er wel bij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben hier helaas geen afbraakwijk.
      Maar gelukkig wel een weggeef hoek

      Verwijderen
  3. Nou, ik vind dat struikroven eigenlijk hartstikke mooi... Je weet dan wel zeker dat de plant het doet op de grondsoort!
    Ik kocht eens planten bij Intratuin, en daar stond bij dat je ze niet mocht stekken... Tja, daar luister ik natuurlijk niet
    naar. Het is juist leuk om plantjes uit te wisselen met elkaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alsof intratuin iets te zeggen heeft over wat jij met je planten doet haha

      Verwijderen
  4. Wat een goed initiatief!
    Struikroven is juist leuk! en wat ziet het er bij jou goed uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik laat bewust de best geslaagde stukjes zien o:-)
      De eindeloze hoeveelheden onkruid die ik deze zomer maar blijf uittrekken en net zo hard weer terug komt, laat ik maar zo veel mogelijk buiten beeld.
      Maar er begint vorm in te komen.

      Verwijderen