dinsdag 15 maart 2022

Als je anders denkt

 Soms heb ik een andere kijk op dingen dan de mensen om mij heen.
Dat kan knap lastig zijn.
Vooral als mensen er dan gelijk een etiket op plakken.
Want je moet bij alles wat er gebeurt bij een "partij" horen.
Past mijn beeld niet bij een "partij" dan ben je dus automatisch van de andere "partij".
Denk maar aan het hele Coronagebeuren.
Je was pro of anti en er leek niets meer tussen te kunnen zitten.
Daar zijn vriendschappen op in de ijskast terecht gekomen.
Ook bij mij.

Zo is er na de eerste "wij helpen de Oekraïne"  golf ook een golf van twijfel ontstaan op internet.
Niet alleen over het beeld van de Oekraïne als slachtoffer, maar ook vertwijfeling over waarom we nu wel allemaal zo hard aan het helpen slaan en bij andere massale geweldsdelicten, zoals bv  in het Midden-Oosten of Somalië veel minder of helemaal niet.
Heel begrijpelijke vertwijfeling vind ik.
Want hoe komt dat nou toch?

Ik denk dat ik het wel begrijp.
Wij zijn 2 jaar verlamd geweest in een situatie die ons overkwam en waar we geen invloed op hadden.
Deze oorlog kwam psychologisch gezien  voor ons op een goed moment.
Nu kunnen we eindelijk iets positiefs doen.
(En dus ook ervaren)
We komen massaal uit de verlamming.
En dat hadden we heel hard nodig.
Het helpt ons om uit dat gevoel van machteloosheid te komen.
Het heeft dus op zich niet veel met de Oekraïne te maken.
Het had ook een Tsunami in Azie kunnen zijn, of een moddervloed in Zuid Amerika.
Maar toevallig besluit Poetin  nu net om de Oekraïne plat te bombarderen.
Dus omarmen we de Oekraïners en doen wat we kunnen om ze te helpen.

Mijn mening wijkt af van alles wat ik nu op internet lees.
Maar is mijn gedachtegang hierover nu werkelijk zo gek?

5 opmerkingen:

  1. Helemaal niet gek, er zit een hoop waarheid in!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal geen gekke gedachte hoor.
    Zelf denk ik dat het (ook) komt doordat het een minder-ver-van-mijn-bed-show is, het ligt nu eenmaal letterlijk dichterbij dan Azie of Zuid-Amerika, en Rusland kan voor ons dezelfde bedreiging gaan vormen.
    Op de radio hoorde ik vanmorgen iemand zeggen, dat het ook anders zou zijn als het een volk betrof met een niet-christelijk geloof. Ik weet het niet, misschien is het wel van alles een beetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, ik vind hem vrij logisch. Ik voor mij vind ook dat Oekrainers zo op ons lijken. Dat weet ik uit de eerste hand. En hun oorlog is de dreiging die boven ons hangt. Als wij ze niet helpen, wie dan wel? Terwijl we bij andere oorlogen nog wel eens konden zeggen: eerst daar maar eens.

    Overigens ben ik heel waakzaam voor het trollenleger uit Rusland. We weten nu heel zeker dat die hier de politiek proberen te beheersen en dat dat soms ook lukt. Ik vrees dat veel twijfel uit die koker komt. Soms weet je hart gewoon wat goed is en fout. Deze oorlog is fout, geen twijfel aan. Het is in ieder geval complex, wat Anja zegt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oorlog is altijd fout.

      De Amerikanen beheersen onze politiek ook al sinds de tweede wereldoorlog.
      Dat klopt toch ook niet?

      Verwijderen
  4. Zolang we maar beseffen dat, aan welke kant je ook staat, er altijd sprake is van propaganda.

    BeantwoordenVerwijderen