vrijdag 15 september 2023

Kinderboeken

 RiaN vroeg me op haar blog welke boeken ik als kind las.
Nu las ik letterlijk de jeugdbibliotheek leeg vroeger.
Maar ook thuis had ik aardig wat boeken, die hier nog steeds op zolder staan.
Toevallig ben ik vandaag begonnen met m'n boeken over te hevelen naar mijn inmiddels bijna lege lappenkasten, in de hoop straks weer twee kasten weg te kunnen doen.
Dus kon ik gelijk een paar fotos voor haar maken.

Mijn eerste leesboekjes thuis waren van voor de oorlog, maar zo jong als ik was, had ik geen moeite met de oude spelling en begreep ik goed dat we nu anders schreven.

Mijn eerste eigen leesboekjes was de complete Marieke serie.
Voor de jongens was er zo'n zelfde serie over Gijs.
Daar heb ik alleen Gijs loopt op klompen van.
Want ja meisjes lazen in die tijd geen jongens boeken.
Beetje dubbel, want naast m'n indianenjurk had ik wel ook een sheriff pak met pistool en een ridder pak.



Toen ik wat ouder werd kwamen daar de nogal bellerende boeken van Miesje Sandelhout bij.
Keurige verhaaltjes waarin je leerde hoe een verstandig meisje zich diende te gedragen.
Zo herinner ik me dat haar grote zus (oh schande) voetschimmel kreeg omdat ze na het zwemmen haar tenen niet goed afgedroogd had.


Ook kwamen de pockets in zwang.
Eindeloos lange series van oa, de dolle tweeling, de olijke tweeling etc.
Die ga ik maar niet allemaal fotograferen.

Ook kregen we elk jaar met kerst van de zondagsschool een boekje van WG van der Hulst.
Voetstapjes in de sneeuw
Zijn de kraaien nog zwart.
Herinner ik me.


Toen ik wat ouder werd waren er oa de trilogieën van Polly Parker en Hilde.



Maar het liefst las ik de drie boeken die mijn vader uit zijn jeugd had.
Peerke vond ik wel heel erg verdrietig.
Tom Mix kan ik.me weinig meer van herinneren.
Maar de eilanden van kapitein Flint las ik keer op keer, zo spannend.



Ik vroeg dan ook vaak om jongensboeken zoals arendsoog, maar die kreeg ik thuis niet.
Mijn moeder was ook heel boos dat ik aan vakantiekennissen op mijn 12e verjaardag toch een arendsoog gevraagd had.
Dat was een veel te duur boek om te vragen, vond ze.


19 opmerkingen:

  1. Wat een schat aan oude boeken, niet zomaar weggooien hoor!
    Veel ervan had ik zelf ook en manlief heeft alle Arendsogen nog.
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vanaf Miesje Sandelhout t/m Polly en Hilde ken ik (had ik zelf ook 😊). Ik had in no time alle boeken uit de schoolbieb voor klas 2 gelezen, en dus mocht ik lid worden van de echte bibliotheek! Ik las alle meisjesboeken, maar ik mocht beslist niet de jongensboeken lezen, zelfs niet die van mijn broer! Het was al moeilijk voor mijn ouders om toe te staan dat hij en ik samen met zijn autootjes speelden 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was dus zo dubbel he, ik had wel jongensspeelgoed zoals een beestenwagen met boerderijdieren (daar heb ik alleen de stier nog van) en autotjes.

      Verwijderen
  3. Ik heb ook het vierde deel van Polly Parker: Polly komt thuis. Ik vond het een prachtige serie! Ik las ook graag de Kameleon-boeken en de boeken van Pietje Bell van mijn broer. En verder alles wat los en vast zat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gek genoeg had mijn veel oudere zus wel de hele Pietje Bell reeks.

      Verwijderen
    2. Nooit geweten dat er een deel vier van Polly Parker was.

      Verwijderen
  4. Van de Hilde serie was er ook een vierde deel. Ik kan me die Miesje serie niet herinneren. Was dat erg christelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dus hilde ook al een vierde onbekend deel.
      Ik kreeg ze met m'n verjaardag of Sinterklaas met drie tegelijk.

      Verwijderen
  5. Ik ben van een net iets oudere generatie want deze meisjesboeken herken ik niet en las best veel en kreeg ook veel. Maar kan me niet herinneren hoe mijn serie heette.
    Arendsoog had ik ook een paar van.
    Mijn favoriete boek was Jeroen en de Zilveren Sleutel van Daan Zonderland. Dat heb ik nog een keer gekocht toen ik al in de dertig was, maar heeft laatste verhuizing niet meer overleeft

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was professor Zegellak niet ook van Daan Zonderland? (Ben te lui om de trap op te klimmen om te kijken)

      Verwijderen
    2. Ik ben even gaan googelen en kwam ook tegen dat er een vervolg boek is - Jeroen en het dorp op de heuvel.
      Maar gezien de tekst erover ben ik die tijd wel ontgroeid.

      Verwijderen
  6. Geweldig en o nu krijg ik zin om de dozen met kinderboeken op te zoeken...
    Miesje Sandelhout, de van der Hulst boeken en Hilde en de Marieke serie, ik ken ze allemaal!
    Arendsoog kende ik niet (meidenhuishouden??) maar mijn zoons dan weer wel... Maar ik zie ook de Mieke serie bij je staan...
    Leuk hè, om weer eens door die boeken te "struinen"

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De Marieke serie had ik ook. Heb er nog een paar boekjes van. Ik vond ze erg leuk. En ook de boeken van Miesje Sandelhout vond ik geweldig. Herinner je je dat ze iets moest breien en dat al haar zusjes het uithaalden en opnieuw breiden. Daar kan ik nog om lachen als ik eraan denk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Van de zondagschool kreeg ik altijd van die zielige boekjes. In mijn herinnering ging er altijd wel iemand dood. En ik maar huilen. Ik heb nog 1 boekje. "Het meisje met de kettingtje ",
    Misschien moet ik nog wel janken als ik het lees...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het waren altijd wel boekjes met een moraal herinner ik me.

      Verwijderen