dinsdag 17 maart 2020

Unheimlich, Wunderbar

Om de één of andere reden wilde bij mij het kwartje niet vallen.
En dat terwijl ik toch echt tot een risicogroep behoor.
Al jaren pak ik elk virus(je) dat er rondwaard.
Ik heb even terug geteld en in 2019 waren het er zeker zeven.
En toch zat de schrik er niet in.
Het kwam gewoon niet binnen, dat dit virus zo'n impact verdiende.

Vanavond liep ik nog even de supermarkt in en zag vier verschrikte kippen voor me uitrennen.
Toen ik door het doodstille pand liep greep het me toch naar de keel.
Niet omdat er schappen leeg waren, dat is wel vaker zo na zeven uur 's avonds, maar de verschrikte kippen waren al weer heel gauw verdwenen en opeens liep ik geheel alleen door de lege ruimte.
Een enkel personeelslid verstopt achter een volle trolley zegt stilletjes gedag en bij de enige open kassa glimlacht de jongeman als ie mijn wisselgeld op de balie legt.
We hebben het nog even over de stilte en of een muziekje in de zaak de boel niet een beetje zou kunnen opvrolijken.

Als ik in het pikkedonker over het smalle voetpad naar huis loop, moet ik een paar keer uitwijken in het gras om me aan de anderhalve meter te houden.
Mensen zeggen zacht of een beetje giechelig gedag, om dan de pas er nog wat steviger in te zetten.

Thuis zet ik de tv aan en zie nog net een stukje journaal.
De bloemenveiling deelt de onverkoopbare bloemen samen met enkele transporteurs uit aan verzorgingstehuizen, mensen in heel Nederland klappen met elkaar voor hardwerkende zorgverleners, studenten delen flyers uit met hun telefoonnummer om waar nodig hulp te bieden.
En de zon gaat morgen schijnen.

Thuis kijk ik naar het fijne ligbed dat ik vandaag van iemand op de weggeefhoek kreeg.
Een ander bood aan om het even bij me langs te brengen en bleef, op gepaste afstand, nog 1,5 uur gezellig aan de deur kletsen.

Zaterdag mocht ik al een tas vol pakken mūsli bij iemand ophalen, van dure merken die ik zelf nooit koop.
En  's avonds, net toen ik echt geen zin had om te koken, had iemand bij mij om de hoek een zak patat te veel mee gekregen bij de snackbar.

Ja de wereld is ziek, maar er gebeuren ook hele mooie dingen.
En die wil ik blijven zien.

4 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Het blijft een beetje onwerkelijk.
      Heb geen idee hoe het nu in grote steden is.
      Hier is het waanzinnig stil.
      Af en toe loopt er een moeder met kleuter op fietsje een rondje.
      En de vaste rondjes met hond komen ook langs.

      3 zieken in ons stadje geregisteeerd.
      Waar verder geen info over bekend is.
      Dan is de vraag, ben ik ze ergens tegen gekomen.

      Wel mooi om al die initiatieven te zien.
      Van mijn koor krijg ik huiswerk om thuis te oefenen.
      Ook komen er nu extra nieuwsbrieven waarin koorleden een verhaal of muziek delen.
      Carinova stuurt dagelijks puzzels waar een prijs mee te winnen is.
      Ziggo geeft filmzenders vrij waar je normaal voor moet betalen.
      Kinderen maken tekeningen voor ouderen die thuis moeten blijven.
      Etcetcetc

      Verwijderen
  2. Ook hier is het stil op straat , veel auto's voor de deuren , maar ook mooie dingen, buren die vragen of ze boodschappen mee kunnen brengen, mooie post, app,s en mails . En wat in de tuin werken. Maar ook heerlijk aan een quiltje werken ,met een luisterboek erbij!
    En hopen dat het virus onze deur voorbij gaat, en het niet te lang gaat duren .
    Want de vervelende dingen zullen we maar niet opsommen!

    BeantwoordenVerwijderen