maandag 24 oktober 2022

Geldangst

 Ik had het vroeger nooit.
Ook niet halfverwege de jaren 80, tijdens de grote werkloosheid, toen ik geen nagel om aan m'n kont te krabben had.
Ik zette tering naar de nering en redde me wel.

Een korte periode zat ik boven modaal, maar daar hield ik weinig van over. 
Ach ja je bent maar één keer jong. 

Al gauw zakte mijn inkomen met 70%.
Om af en toe weer even op te rispen.
En nog steeds redde ik me wel.

Met de eeuwwisseling kwam ik in de WAO.
En de USZO (tegenwoordig opgeslokt door het UWV) stapelde jarenlang fout op fout op fout, waardoor ik geen idee meer had van mijn financiën.
Dan ben je al zo ziek en moet je constant opboksen tegen zo'n machtige organisatie.
Toen sloeg op een gegeven moment de geldpaniek toe.

Maar na een tijdje, en met wat hulp hier en daar kreeg ik de boel weer op een rijtje.
Zette opnieuw de tering naar de nering.
En redde het met weinig weer prima.
Ook tijdens de volgende economische crisis.
Toen veel mensen financieel onderuit gingen en hele straten huizen in mijn toenmalige woonplaats te koop stonden.
Al kwam die oude geldpaniek toen af en toe wel even boven.



Vandaag had ik het opeens weer.
Ik was voor het eerst sinds weken in de supermarkt.
Had maar een klein lijstje, want het meeste laat ik noodgedwongen nog steeds thuisbezorgen door een gele olifant.
Maar schrok enorm dat de prijzen alweer 20% hoger lagen.
En overal lege schappen.
De mensen hadden ook iets schichtigs.
Geen margarine te vinden, en ik pas ervoor om 3,50 neer te leggen voor een pakje boter.
Gelukkig heb ik nog olie in voorraad.
Er lag nog 1 doos van de duurste eieren.
Nou dan maar geen eieren.
Geen erwtensoep te vinden.
De melk was weer 20cent duurder.
Dus minder gekocht.
Dan maar wat vaker water drinken.
Ik was al overgestapt van griekse yoghurt naar roer yoghurt, maar ook die is niet meer leuk van prijs, dus de overstap naar gewone yoghurt gemaakt.
De volle yoghurt was vandaag in de aanbieding en goedkoper dan de halfvolle.
Maar hé kijk nou, de witlof is maar 50 cent.
En de appels ook helft van de prijs.
Daar had ik nog wel voor een week van liggen, maar in de koelkast blijft dat wel goed.
Het zakje gemengde  sla dat ik wekelijks mee neem is ook al 20 cent duurder.
Geen chips meer onder de euro.
Nou dat moet dan maar wachten tot Unwasted weer eens een aanbieding heeft.
Ik wilde gehakt, maar het werden spekreepjes, daar zat nu 25% meer in.
Bananen en druiven waren nog een normale prijs tot mijn verbazing.
Ik was zo krenterig bezig, maar ik gunde mezelf toch wat goedkope drop.
Toch stond ik geldpaniekerig bij de kassa.
Waar ik tot mijn verbazing maar 15,95 afrekende.

Ik doe het dus gewoon nog steeds goed.
Maar het paniekerige gevoel blijft nog steeds hangen.
En dat is zelfs nu nog helemaal niet nodig.
Ik haal nog steeds het eind van de maand en heb een keurige buffer.





14 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat je die buffer hebt! Ik heb maar 1 keer in mijn leven hoeven meemaken hoe het is om geen enkele cent meer te hebben, en dat gevoel wens je je ergste vijand niet. Dat in een welvarend land als het onze er steeds meer mensen dat gevoel dagelijks meemaken, vind ik echt treurig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee dat is angstaanjagend.
      En zelfs als je er uit komt gaat die angst volgens mij nooit meer helemaal weg.

      Verwijderen
    2. Dat wilde ik net als reactie toevoegen: nu WEET ik dat ik het wel red, maar de angst uit de jaren '80 blijft toch altijd wel bij me. Want wat nu als je ineens helemaal geen geld meer krijgt - of tenminste: net minder geld dan je nodig hebt om je huur te betalen - zodat je dus aan eten, energie, kleding, en andere uitgaven helemaal niet meer hoeft te denken?

      Verwijderen
    3. Ja precies.
      En dat is dus elke keer die oerangst die bovenkomt als er financiele dingen gebeuren waar je zelf geen grip op hebt.
      Dat krijgen we straks ook weer met de nieuwe huurtoeslagplannen.

      Verwijderen
  2. Fijn dat je een buffer hebt, maar die prijzen rijzen inderdaad de pan uit. Zelfs met mijn baantje erbij moeten we aan het einde van de maand geld van de spaarrekening halen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan heb je dus gelukkig ook nog een buffer.
      Ik heb indertijd veel geleerd van consuminderplatforms en de site van het nibud over bezuinigen en anders met geld omgaan.

      Verwijderen
  3. Oeps, ik heb gisteren de Steekplusblog bijgewerkt, ik zie dat ik nog op dat account in Blogger zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 45 jaar geleden maakte ik het mee: krap bij kas, vanuit (gelukkig niet ver) in rood de volgende maand in...
    Dat raak je niet kwijt.
    Het gebeurt nu dat ik gewoon sta te foeteren voor bepaalde schappen. Kaas, koffie, mijn boter die er weer niet is bv.
    Een buffertje heb ik ook, maar dat voel ik op dat moment in de winkel niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh gelukkig ik ben dus niet de enige die stond te foeteren.
      Wat me ook opvalt is dat veel dingen in de Aldi om de hoek veel duurder zijn dan als ik ze bestel bij de Jumbo.

      Verwijderen
  5. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik vlak bij Belgie woon en daar veel koop wat daar echt goedkoper is, bv boter onder de 2 euro en de melk scheelt ook 20 cent ongeveer. LPG en benzine is ook goed te doen nog. Om de 2 maanden koop ik daar dus veel in.
    Laatst veel geld besteed aan koffie, onze favoriete was in de aanbieding en die dag hoorde ik dat koffie 22% duurder zou worden. we hebben nu dus een kast vol.
    Bij unwasted gekeken maar ik koop zo zelden a-merken en vooral geen snacks of snoep dus denk niet dat ik daar wat aan heb.
    En ik doe veel Too Good To Go boxen vooral groente/fruit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Unwasted is inderdaad alleen voor chips ed.
      Je krijgt gemiddeld 15 stuks per zending. Dan kom je dus goedkoper uit dan met het gemiddelde B merk.
      Het is alleen een verrassing wat je krijgt.
      Dat moet je leuk vinden.
      Heb ook wel eens gehad dat er een enorme horecazak bij zat bv.
      Je moet alleen wel zelfdiscipline hebben als je zo'n hele doos ineens in huis hebt.
      Dat lukte me in het begin niet, maar nu steeds beter.

      Toogoodtoogo komt hier ook steeds meer, maar aangezien ik nog niet kan fietsen is dat nog onbereikbaar voor me.

      Verwijderen
    2. Maar Foodello en Antiduur zijn wellicht weer wel wat.

      Verwijderen
  6. Hoi Marlien, gelukkig kan ik op dit blog reageren. Op je andere blog lukt het niet. Deze heeft een iets andere aanmeldprocedure.

    Ik wil je bedanken voor je leuke reactie op mijn blog en vooral je opmerking over de pindrum maakte mij aan het lachen. Ik zag je al denken... en pint rum... ????

    Je verhaal op dit blog raakt mij. Het zijn zulke rare tijden. Maar wat leer ik veel van jou uit dit ene blogbericht. Ik ga je volgen.

    Ook je andere blog ga ik volgen. Ik ben een echte verzamelaar en het ontspullen lukt maar niet. Geen idee of ik het goed heb gezien maar volgens mij ben je goed in organiseren. In ieder geval heb ik vanavond genoeg te lezen.

    Lieve groet, Willeke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat vreemd dat je op mijn andere blog niet kunt reageren.
    Soms helpt het als je op de drie puntjes klikt en dan op openen in browser.
    Anders zou ik het ook niet weten.

    Ja die pint rum, daar krijg je heel andere gedachten bij 😂😂.

    En goed in organiseren?
    Oeps, ik ben dat blog juist ooit begonnen omdat het hier altijd chaos is.

    BeantwoordenVerwijderen