dinsdag 16 januari 2024

Zo'n ijkpuntje

 Een week of twee geleden liep ik naar de brievenbus en besefte daardoor opeens hoeveel beter het lopen gaat.
Meestal neem ik post mee als ik toch met de fiets op pad moet.
Maar deze kaart kon niet wachten.
Dus stapte ik, tussen twee plensbuien door, naar buiten, om gauw even de 240m te overbruggen.
Gauw, ja dat lukte dus verbazingwekkend goed.
Het was echt zo'n aha momentje dat je af en toe nodig hebt om weer even te beseffen hoever je alweer gekomen bent.

Februari 2022 liep ik er voor het eerst weer naar toe.
Met rollator, na 60 meter al volkomen uitgeput.
Er volgde maanden van stapje voor stapje een weg vooruit vechten.
Steeds een stukje verder lopen.
Steeds een ietsje pietsje conditie opbouwen.

En toen de overstap naar stok.
Want ik kreeg zo genoeg van die rollator.
Eerst weer een flinke stap terug qua afstand, want als je van houding veranderd, moet je weer opnieuw balans vinden, gebruik je je spieren weer anders en kost het weer meer energie.



Toen ik in april 2023 actief met fysifit begon, leerde ik als eerste een andere manier van lopen aan.
Olifantenpassen, waardoor ik meer balans heb en zonder stok kan lopen.
Het duurde nog maanden voor ik niet meer elke stap bewust hoefde te maken en steeds vaker weer vanzelf liep.
Rechtuit gaat het nu verbazingwekkend goed.
Oké een sprinter zal ik nooit worden.
Maar laten we eerlijk zijn.
Dat ben ik ook nooit geweest.

Ik krijg er nu oa balansoefeningen bij en hopelijk kan ik over een poosje slalomoefeningen gaan doen.

Ook merkte ik zelf laatst op de loopband dat mijn rechtervoet ietsje sleept.
In dat been zijn door de wondroos veel zenuwen beschadigd, dus zou best kunnen dat het daardoor er in geslopen is.
Als ik daar niets aan doe verhoogt het risico op vallen.
Door bewust te werken aan m'n voet iets hoger op tillen, hoop ik m'n been zo te trainen dat dat op den duur weer vanzelf gaat.

Mijn eerstvolgende doel: 
Ook weer eens met Uitbusuitjes mee kunnen waar meer beweging aan te pas komt.

En ondertussen blijf ik genieten van alles wat wel kan.


6 opmerkingen:

  1. Wat fijn, zo'n "grote stap" vooruit!
    Mooi zo'n momentje van besef hè.
    Mooi doel heb je gesteld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed, een echte opsteker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk om te merken dat je lichaam weer meer aan kan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn zeg! Ik heb net teruggelezen in jouw blogs over gezondheid, maar kan niet vinden hoe het komt dat je dit eerst niet kon. Kan ik dat nog ergens teruglezen?

    BeantwoordenVerwijderen