zaterdag 15 augustus 2020

Schuitje varen

 Bij depressie denkt men over het algemeen aan mensen die uitermate somber zijn.

Dat er ook minder opvallende depressievormen zijn, die toch heel ingrijpend zijn is minder bekend.

Probeer je daarover te praten dan wordt het al gauw gebagatelliseerd.

Ach joh het is maar een dipje, gaat vanzelf weer over, maak je niet druk.

En nu in deze rare tijden is het standaard antwoord: " ja daar hebben we allemaal last van".

En mensen die me al langer kennen: " joh je hebt toch zo veel nu, leuke vriend, hele nieuwe familie, leuk huis in een leuke plaats".

Yep, allemaal waar en daar ben ik echt wel gezegend mee.

Want dat is het ingewikkelde aan zo'n sluimerende, altijd op de achtergrond aanwezige, chronische depressie, je kunt nog best lol hebben en genieten tussendoor.

En toch gaat het niet lekker.

Mijn creativiteit is weg, mijn huis een aanhoudende puinhoop en ik heb alle  tijd van de wereld om daar niets aan te doen.

Door alle maatregelen, zie ik, buiten mijn nieuwe familie, niemand meer.

Al die aardige mensen die ik na mijn verhuizing ontmoette zijn verdwenen.

Van de meesten ken ik alleen voornamen en vaak dat niet eens.

Ik ontmoette ze oa bij de sociale eetcafées, vrijwilligerswerk, handwerkclubje en koor.

Zo hard als ik aan inburgeren werkte, zo scherp was het zwaard dat alles in één klap stil legde, op het moment dat het allemaal nog oppervlakkige kennissen waren.

Zelfs een praatje op straat zit er niet meer in, want je ziet ze nergens.

Maar ik mag niet zeuren want we zitten allemaal in hetzelfde schuitje.


Nb ik zit niet te wachten op  reacties over hoe ik mezelf bij kop en kont moet grijpen.

Begrijp je het niet, dan neem ik je dat niet kwalijk, maar accepteer het dan zonder de les te lezen.

Dat kan ik er nu even niet bij hebben.

Ik kom er op een dag wel weer uit, zoals me dat altijd gelukt is, ook toen dat volkomen onmogelijk leek.


12 opmerkingen:

  1. Ik wens je gewoon sterkte. Depressie is niet iets dat door omstandigheden opgelost kan worden. Mijn man is depressief geweest en ik kon niets doen. Ik wens alleen dat je sneller eerder dan later er weer uit klimt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je.
      Ik kom er echt wel weer uit hoor.
      Het is gewoon lastig dat het zo onzichtbaar is.

      Verwijderen
  2. Wat rot dat je je zo voelt! Ik kan me er iets bij voorstellen... maar daar heb je ook niets aan hè.
    Ik hoop -net als de vorige schrijfster- dat de situatie snel omkeert.
    Dikke knuffel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het was me al duidelijk dat het niet lekker ging. Dat je het contact met je nieuwe kennissen mist, en juist doordat het "nog maar" kennissen zijn en nog geen hechte vrienden, kun je nu ook geen contact met ze opnemen via telefoon en/of internet. Ik weet dat ik je niet kan helpen (dat kan niemand), helaas heb ik veel ervaring met "aan de kant staan wachten tot die persoon weer boven komt drijven". Ik zou graag een touwtje om je middel knopen en je er uit trekken, maar zo werkt het niet. Van mij uiteraard geen "tips" over hoe je jezelf bij kop en kont moet grijpen, wel een welgemeende virtuele knuffel, en in gedachten ben ik bij je (heb je niks aan, maar toch...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jawel hoor, als iets gemeend is komt het echt wel binnen.
      Ben benieuwd waar je het aan merkte.

      Verwijderen
    2. Waaraan? Ik bemerk zoiets vrij snel bij mensen. Weet eigenlijk niet of dat van nature zo is, of dat het komt doordat ik best wat heb meegemaakt met mensen in mijn omgeving. Hoe dan ook, jouw antwoorden op mijn blogje "8 augustus en Super Soxx" bevestigden dat mijn gevoel klopte. Wat lastig blijft, ik "weet" dat er iets niet goed zit bij iemand, wil die persoon laten weten dat ik er voor ze ben (al kan ik ze niet helpen, vaak "helpt" oprechte belangstelling toch een klein beetje),maar ja, stel nu dat die ander het helemaal niet fijn vindt te horen dat ik weet dat er iets is...

      Verwijderen
    3. Ja dat laatste vind ik ook wel lastig.
      Soms heeft ook iemand het zelf nog niet door.

      Verwijderen
  4. Heel sterkte en moed om er weer uit te komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. He wat naar en wat een nare tijd, ik kan me voorstellen dat het nu even niet lekker gaat, sociale contacten en veiligheid heb je zo nodig in deze tijd, zeker als je kampt met een depressie, ik kan je alleen maar veel moed, vertrouwen in jezelf wensen.

    BeantwoordenVerwijderen