maandag 31 augustus 2020

Veenpark

25 Jaar geleden was ik voor het eerst in Barger-Compascuum.
Met 125 brugklassers in mijn kielzog.
En natuurlijk een groep leerkrachten van de school waar ik toen werkte.
Ik kwam niet verder dan een paar huizen en het winkeltje.
Toen ging het regenen en onweren.
Met een grote groep kinderen onder mijn poncho schuilden we op het stationnetje.
Maar we werden naar de schaftruimte geroepen, waar we de rest van de bui konden afwachten.
De rest van het personeel en een groep kinderen was minder gelukkig.
Ze zaten in het treintje vast midden op het veen.
Van het museum hebben we verder niets meer gezien.
Want toen het droog was reden de bussen alweer voor.



Reden om nog eens terug te komen.

We stapten in het treintje, wandelden door het buurtje, bekeken de school en de kerk, kochten snoepjes in het winkeltje.


Namen het tweede treintje naar het veen, dat helaas nu overwoekerd is en niet meer onderhouden.


Kregen een korte uitleg over hoe het veen gestoken en gedroogd werd.

Voeren met de boot naar het oude gedeelte met oa plaggenhutten.


En weer terug.


En toen was mijn koek wel een beetje op.

We sloegen het harmoniummuseum, dat in een wanstaltig totaal niet in de omgeving passend gebouw aan de rand van het park staat, maar over.



Na een ijsje op het terras trakteerde Anne me nog op een rondrit door het Duitse veengebied.

En we eindigden ons dagje bij een restaurantje in Itterbeck, met een schnitzel zo groot als je in Nederland echt niet krijgt.


Nog wel leuk om te vertellen is dat in dit huisje vroeger een oom van Anne woonde.

Het is steen voor steen afgebroken en spiegelbeeldig weer opgebouwd.

Jammer dat nou net dit huisje vanwege de Corona regels niet toegankelijk was.


Hier vind je alle foto's.





10 opmerkingen:

  1. Leuk park, we zijn er een paar jaar geleden geweest. Het harmoniummuseum is heus de moeite waard hoor (maar daarbij moet ik zeggen dat ik jarenlang orgel heb gespeeld, en naast harmoniums genoot ik vooral van bladmuziek die ik herkende). Heerlijk, zo'n grote Duitse schnitzel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We kwamen vorig jaar ergens in de Weerribben een grote boeren schuur vol harmoniums tegen.
    Hoog Johannes de Heer gehalte.

    Belangrijkste reden om niet meer te gaan kijken is dat ik geen voet meer kon verzetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn, dat je deze tweede kans kreeg! Wat leuk, en dan nog genieten van die heerlijke schnitzel,geweldig toch! Jammer van het huisje, was anders een super afsluiting geweest van een mooi uitje....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het huisje staat op het veenpark.
      We zagen het al vrij in het begin.
      Maar ik vond dat het nog even aparte aandacht verdiende.

      Verwijderen
  4. Hoogtepunt van de dag: Futterkrippe Itterbeck

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, da's wel apart: eten in Itterbeck maar níet bij de Futterkrippe. Maar in Duitsland is het eigenlijk altijd wel goed.

    BeantwoordenVerwijderen