zaterdag 24 juli 2021

Macro met statief


De vlinderstruiken zijn eindelijk in bloei.
Het is opeens een beetje drukker in mijn tuintje.
Nog lang niet zo druk als de afgelopen jaren helaas.
Maar ze zijn er nog.



Een geschikt moment om het statief dat ik vorige maand bij de kringloop op de kop tikte eens uit te proberen en te kijken of de macrofunctie van mijn fototoestel het daarmee beter doet.


Nou dat doet ie dus.
Maar het had nog wel wat voeten in de aarde voor ik een paar redelijke fotos had.
Niet alleen omdat het afstellen van het statief tiende millimeterwerk is, maar mijn fotomodellen zaten ook niet stil.
Had je net alles goed en scherp, floepes daar gingen ze weer.




Na een dik uur en zeker 50 mislukte kiekjes heb ik nu toch wel een klein beetje door hoe het het best werkt.
Veel geduld, focussen op één bloem, stoel erbij en dan maar wachten tot er wat neer strijkt.

7 opmerkingen:

  1. Je geduld is zeker beloond! Wat prachtig en die kleuren...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's, je geduld werd beloond! Vorig jaar bloeide de vlinderstruik die hier al stond toen we de sleutel kregen, helemaal niet. Ik heb de struik gesnoeid in het voorjaar, en nu ein-de-lijk bloemen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snoei ze elk jaar terug tot 50cm.
      Bij mijn vorige huis stond er één op het voorerf, Die moest ik meerdere keren per jaar terugsnoeien.
      Anders kon ik m'n huis niet meer in.

      Verwijderen
    2. Ik leer steeds beter om gewoon de schaar in mijn struiken te zetten, om ze in bedwang te houden. Deze weken mijn lavendel achter, én de citroenmelisse flink teruggesnoeid, nu kan ik weer over het tuinpaadjes lopen.

      Verwijderen
  3. Mooi! Ik kocht ooit een statief met "bonnen", maar ik heb het nog nooit goed uitgeklapt gekregen..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig die vlnder(s) ja als je maar geduld hebt, hè!

    BeantwoordenVerwijderen