woensdag 9 februari 2022

Hand in hand

Mijn hart zit vol, maar veel tastbare herinneringen aan hem  heb ik niet.
Geen overhemden om een memoryquilt van te maken.
Niet één van z'n oude fleecevesten, waar je hem in kon uittekenen, om om te bouwen tot een knuffelkussen.
Alleen een paar gedroogde rozen, een hazelaar in de tuin en een oude Union fiets in de schuur.


Toch had ik behoefte aan iets om de liefste man die ik in mijn leven gekend heb, te gedenken.
Op facebook kwam een reclame voor een knuffelring langs.
Twee sterke miniatuur armen.
Die vond ik op het eerste gezicht prachtig.
Maar het bleek een lullig ringetje van Ali-kwaliteit.
Een zoektocht op internet leidde me langs heel veel meuk.
Tot op marktplaats een ring langs kwam die me ontroerde.


Vanaf de eerste dag kon je ons uit tekenen hand in hand.
Of we nu aan de wandel waren of op de bank zaten.
Klef volgens sommigen.
Altijd mijn kleine hand in zijn grote.
Dat was het laatste dat nog bleef toen hij de muren rondom zich steeds hoger op trok.
Oude muren, uit zijn jeugd weet ik nu.
Muren die ik niet kon slechten.


En daarom, juist daarom vind ik deze ring zo mooi.
De ineengeslagen handen, met daar onder verborgen het hartje, voor de liefde die altijd blijft.


Kort nadat ik de ring besteld had ging ik op de bank zitten.
Daar zit ik bijna nooit meer.
Dit kussen legde hij altijd graag in z'n nek.
Dan had ie z'n moeder een beetje bij zich zei hij altijd.
De vulling kwam nl nog bij zijn moeder vandaan.

Tot mijn verbazing hing zijn geur nog in het kussen.
Kan dat?
Na zoveel tijd?
Maakt het uit?
Nu heb ik toch nog iets van hem om te knuffelen als ik verdrietig ben.

6 opmerkingen:

  1. Ja hoor, geur is heel erg subjectief, dus als jij dat denkt kan dat.... Mooi dat je jezelf de ring cadeau gaf - iets tastbaars om te herinneren, om bij je te dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een aparte ring. Ik heb nog nooit zoiets speciaals gezien. Geur is heel speciaal. Ik heb het wel eens dat ik in ene keer de after shave van mijn broer ruik. Ik snuif dan heel diep in en durf me bijna niet te bewegen totdat de geur weer is verdwenen. Ik krijg er dan een heel speciaal gevoel bij en heb het idee dat hij even een bezoekje brengt. Laten we die momenten maar koesteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Over geur kan ik je niets vertellen, omdat ik nauwelijks iets ruik. Maar wat heb je een prachtige ring gekocht, schitterend, die mag je koesteren (en het kussen knuffelen). Hand in hand, niks klef, ik vind dat juist heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat fijn voor je dat je zo'n prachtige betekenisvolle ring hebt gevonden.
    Hoe het met geur zit, weet ik niet, maar dat maakt ook niks uit; jij rook weer even die hele bekende geur en daar gaat het om!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat je ring toch nog hebt, het gaat er maar om dat jij het zo voelt, samen met de herinneringen...

    BeantwoordenVerwijderen