woensdag 2 februari 2022

Zuinig versus comfort

 
Toen ik op m'n 21ste "op kamers" ging kocht ik bij Zeeman oa een stapeltje blauwe handdoeken.
Zeeman handdoeken waren in die tijd van bijna onverslijtbare kwaliteit.
Toch dacht ik na een jaar of 15 dat het tijd werd om eens wat reserve aan te schaffen.
En ook eens wat anders dan blauw.
Dat werd wit en geel.
Dat stapeltje verdween ergen in de kast, want zuinig als ik ben, vond ik dat eerst die oude handoeken op moesten.

We zijn nu 38 jaar verder.
En zo af en toe begaf de laatste jaren dan eindelijk een blauwe handoek het.

De handdoeken waren vroeger niet zo groot.
En in Brabant had ik dan ook voor het zwembad een paar grotere in gebruik genomen.
Toen ik vorige maand niet in staat was tot iets en dus ook de was een tijdje bleef liggen gebruikte ik ook mijn zwembadhandoeken weer eens.
En wat was het fijn om me met grotere dikkere handdoeken af te drogen ipv die kleine dunne sleetse lapjes.

Dus ging ik vorige week toch maar eens op zoek naar de "nieuwe" handoeken van de tweede lichting.
En wat bleek, dit zijn ook van die kleintjes.
En opeens had ik schoongenoeg van mijn zuinigheid.
Als deze handoeken net zo lang meegaan, dan moet ik me tot aan mijn dood met van die kleine handoekjes afdrogen.
Het wordt tijd voor een beetje comfort op m'n ouwe dag.



Op marktplaats vond ik een mooie stapel in frisse kleuren.
De hele oude zet ik op de weggeefhoek.
Vaak willen mensen ze nog wel hebben als klusdoek of zo.
En anders gaan ze netjes naar de dame een wijk verderop die versleten goed verzameld voor een goed doel.
En de oude nieuwe, daar moet ik even over denken, of ik er zelf nog een goede bestemming voor heb of dat ik ze verkoop.

Nu moet ik wel m'n badkamerkastje weer anders in zien te richten, want deze handoeken nemen heel wat meer plaats in dan de oudjes.

14 opmerkingen:

  1. Wij gebruiken oude versleten handdoeken om de honden af te drogen. Ik heb zo al heel lang een stapel totaal verkleurde handdoeken van mijn broer die regelmatig gebruikt worden.

    Fijn dat je nu mooie en lekkere grote handdoeken hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja er wordt op de weggeefhoek ook wel om gevraagd voor de dierenopvang.

      Verwijderen
  2. Fijn hè, die grotere handdoeken.
    Sinds een paar weken maak ik rolletjes van m'n handdoeken, staat best leuk in mijn kastje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het werd passen en meten want hoe ik ze ook vouwde de rolletjes werden net te lang en de deur kon niet meer dicht.
      Uiteindelijk vond ik toch een manier van vouwen die minder diep werd, maar dan waren ze te dik om nog op te rollen.
      Dusse liggen nu plat gestapeld.

      Verwijderen
  3. Fijn zo'n nieuw stapeltje handdoeken!
    Wij gebruikten de oude voor het afdrogen van de honden. Nu hebben we er nog een paar, die we gebruiken om onze kleding te beschermen als we onze haren kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En goede beslissing hoor, je hebt ook zoiets als verkeerde zuinigheid, soms is comfort net een beetje belangrijker 😊

      Verwijderen
    2. Lolo laat zich niet afdrogen.
      Maar ik zal er eentje bewaren voor over de reismand.

      Verwijderen
  4. Je hebt helemaal gelijk hoor. Het is heerlijk om je na het douchen af te drogen met een ruime handdoek en die lekker om je heen te wikkelen. Wij gebruiken altijd badlakens daarvoor.
    Wat heb je lang gedaan met je eerste handdoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inwikkelen lukt niet, daar ben ik te groot voor.😉
      Maar omslaan is ook al fijn.

      Verwijderen
  5. Goede keus. Je verdient zelf je beste handdoeken :-). Dierenasiels zijn vaak blij met juist oude versleten handdoeken. Als je ze niet anders kwijt raakt zijn ze daar zeer welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan het dichtstbijzijnde asiel niet bereiken.
      Het openbaar vervoer is hier flink wegbezuinigd.
      Maar er komt vast wel iemand voor.

      Verwijderen
  6. Goed gedaan! Het is heerlijk om je met een lekkere zachte handdoek af te drogen. Al vind ik grote handdoeken voor mezelf soms wat te onhandig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn maar tien cm langer en breder, maar dat maakt al zo'n verschil.

      Verwijderen
  7. Uiteindelijk heb ik besloten de oude te gebruiken als dweil in de badkamer.
    Het nadeel van een badkamer beneden, waar ook het enige toilet is, is dat je best veel vuil mee naar binnen loopt.
    Zonde om daar mijn mooie handdoeken voor te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen