donderdag 24 februari 2022

Het is wel mijn tuin!


Kijk ik net naar buiten, zie ik twee oranje mannen dwars door mijn tuin banjeren.
Dus ik naar de deur om te vragen wat ze aan het doen zijn.
"Wij controleren de leidingen van Enexis op breuk, dat moet elke 5 jaar".
"En dan banjeren jullie  onaangekondigd dwars door mijn tuin?".
 "Ja, dat doen wij niet overal zo, maar hier leek het ons geen probleem".
Met zo'n blik van: je tuin ziet er toch niet uit.
Ik leg hem uit dat mijn tuin vol opkomende bolletjes staat en dat ik er door ziekte momenteel niet in kan werken.
Dan doet ie gelijk een stap achteruit.
"Het is niet besmettelijk hoor".



Sinds de buxushaag weg is, wordt mijn tuin wel vaker als openbaar terrein gezien.
Kort geleden zag ik een jongetje constant heen en weer sluipen voor mijn raam.
Toen ik naar buiten ging om te zeggen dat dat toch niet helemaal de bedoeling was, had een buurman al ingegrepen.
Ze bleken met een heel stel in mijn zijtuintje te spelen.
Nou ben ik niet zo moeilijk.
Als er een bal in de tuin komt dan maak ik geen drama hoor.
Maar het is wel mijn tuin, waar ik stap voor stap wat moois van probeer te maken.
En geen openbaar plantsoen.

In Brabant heb ik op een gegeven moment een hek om mijn tuin gezet, omdat postbodes, krantenjongens en Jan en alleman er dwars doorheen banjerden.
Dat scheelde ze een meter omlopen.
Maar eerlijk gezegd heb ik geen zin om hier weer een hek te gaan plaatsen.
Mensen moeten toch ook gewoon eerbied voor andermans spullen op kunnen brengen?
Ook als het er nog even niet perfect uit ziet.

11 opmerkingen:

  1. Mijn gedoe met mijn vorige buurvrouw begon toen ze tijdens haar verhuizing stenen en andere rommel en later ook haar vuilcontainer naast / Voor mij voordeur dumpte. Stokrozen? Ach, daar hoef ik toch geen rekening mee te houden!?
    Ik wil bij mij nu de heg slopen, maar wil dan eigenlijk meteen een hekje plaatsen - is tegen mijn al te vrije / brutale buurkinderen.... Ik denk dat mensen de grens alleen zien als ze er overheen moeten stappen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet wel iets van 20m hek laten plaatsen dan.
      Wordt een kostbaar geintje.

      Verwijderen
  2. Het wordt bij mij Sowieso een kostbaar geintje, maar zonder hekje krijg ik teveel grensoverschrijders....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dus ook.
      Op zich is het hout niet heel kostbaar, maar ik kan het niet meer zelf.

      Maar zo breed is jouw voortuin toch niet?

      Verwijderen
  3. Ja, mensen moeten met respect omgaan met andermans spullen, ook met hun tuin! Een hek is behoorlijk kostbaar, en een heg met plantjes ook best, maar wat dacht je van simpelweg wat kleine paaltjes in de grond, en daar een draad tussen spannen? Toch zonde als dat opkomende groen wordt platgetrapt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat dat nogal gevaarlijk is.
      Er zijn hier geen stoepen.
      En er is een fout gemaakt met de straatverlichting.
      Je ziet voor mijn huis savonds geen hand voor ogen.
      Parkeert er in het donker iemand langs mijn tuin, stapt uit en duvelt over dat draadje.
      Ik moet er niet aan denken.

      Verwijderen
    2. Oeps, nee, dat is dan inderdaad geen optie!

      Verwijderen
  4. Ja mee eens, je hoort niet zomaar op andermans terrein te komen. Dat zou ik ook niet fijn vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mij viel het vorig jaar ineens op dat een postbode via mijn voortuin naar de brievenbus van de buurvrouw liep . Ik heb een recht pad ,om bij de brievenbus van de buurvrouw te komen moet hij bij haar een slingerend paadje aflopen. Via mijn tuinpad stapte hij via een smal stukje tuin waar op dat moment schijnbaar even niets stond naar de voordeur van de buurvrouw. Maar dat stukje tuin stond wel vol met bollen die nog niet uitgelopen waren. Ik ben niet zo vaak thuis op het moment dat de postbode komt en als ik hem wel een keer zag was ik elke keer net te laat om hem erop aan te spreken. Nu staat er een struikje en een grote bloempot zodat hij er niet makkelijk langs kan, al kon ik in het begin zien dat hij het toch een paar keer probeerde aan de voetstappen in de aarde. Maar nu het struikje groter word heeft bij het blijkbaar opgegeven. Op zich snap ik het wel, maar kom op zeg. dat mijn buurvrouw geen rekening houd met de postbode betekend niet dat ik daar last van moet hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar, ik had ooit een reclamekrantenjongen die op de fiets vanaf de buren dwars door mijn planten naar mijn voordeur ging.
      Toen ik er wat van zei, zei ie doodleuk: "maar ik ga er toch netjes tussendoor?".
      Ja met z'n voorwiel wel, maar z'n achterwiel deed andere dingen.

      Op hetzelfde adres een postbode die mijn tuinpad op kwam fietsen en toen ze me zag achteruit weer terug probeerde te gaan.
      Wat niet best lukte.
      Ik vermoed dat ze normaal op mijn grasperkje keerde.

      Verwijderen
  6. Gisteren bericht gehad,dat ze het gaan opnemen met de heren.
    Ze horen dus eerst aan te bellen.
    Het wordt weer een kastje naar de muur verhaal denk.ik

    BeantwoordenVerwijderen