donderdag 16 november 2023

Verzameling

 Ondanks dat ik momenteel heel veel weg doe, is er af en toe toch wel ruimte voor iets erbij.
Op Marktplaats zie ik met regelmaat voorwerpen van "de Fabriek" langskomen, maar de vraagprijzen zijn een veelvoud van wat ik voor mijn verzameling betaald heb.
Nu is de tijd ernaar om er meer voor te betalen, maar het moet wel leuk blijven.
Deze week viel ik dan toch voor een ontwerp dat ik nog nooit eerder gezien had.
Wel een beetje boven mijn budget, maar vergeleken bij de rest nog schappelijk.
Dus bood ik op het bakje middenvoor op de foto.
Echt een schatje, dat toch wel heel anders is.


Bij mijn betaling zette ik  "bakje de Fabriek" om later voor mezelf te weten waar ik het aan uitgegeven heb.
Dat maakte de verkopers nieuwsgierig en ze vonden op Google het bericht van mijn tentoonstelling in het museum alhier, vorig jaar.


Toen kreeg ik van hen de vraag of ik interesse had in nog twee stukken.
Ik was bang dat daar  dan wel een flink prijskaartje aan zou hangen, nu ze wisten dat ik ze verzamel.
Maar ik wilde natuurlijk wel even zien wat ze dan nog hadden.
En voor welke prijs.
Tot mijn verbazing en blijdschap vroegen ze voor de twee samen veel minder dan ik verwachtte.
Het linker doosje lijkt erg op een exemplaar dat ik al heb, maar is zo duidelijk van een andere hand, dat het toch wel leuk is om hem erbij te hebben.
Het doosje met onderzetters is zo heel anders dan wat ik ooit gezien heb, dat ik bijna twijfel of het wel van "de fabriek" is.
Maar het bevat zoveel elementen die overeen komen dat ik mijn twijfel overboord gezet heb.


Nog steeds ben ik op zoek naar meer info over "de Fabriek", maar er is echt nergens iets over te vinden.
Op Marktplaats wordt het naast Amsterdamse School ook wel Batik Style genoemd.
Waar dat vandaan komt weet ik niet.






5 opmerkingen:

  1. Wat leuk en zo blijft je verzameling groeien!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel bijzonder en wat een bof dat je ze allebei voor een redelijk prijsje kon kopen..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn zo'n vondst zeg! En ook dat de prijs meeviel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat mijn oma ook een dergelijk bakje had maar geen idee waar dat is gebleven Is ook alweer zolang geleden dat ze naar bejaardenhuis ging in 1975. Omdat ik net ging samen heb ik heel wat meegenomen maar niet zo'n bakje en mijn moeder had het ook niet. We woonden in Amsterdam en opa was meubelmaker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn verzameling begon ooit met twee wolhouders die m'n moeder op de rommelmarkt vond.
      Mijn oma had ook zulke gehad en ook een stop-ei vertelde ze.
      Dat ei ben ik nog nooit ergens tegen gekomen, wel stop-paddenstoelen.

      Verwijderen