zondag 10 oktober 2021

De juffrouw van de supermarkt

Ik schreef al eens eerder over haar.
Haar naam is net zo sprankelend als zij.
Maar die mag ik hier natuurlijk vanwege de wet op de privacy niet noemen. 



Ze is al vele jaren het boegbeeld van de supermarkt om de hoek.
Altijd vrolijk, altijd in voor een kwinkslag.
Toen ik vrijdag voor de wekelijkse boodschappen bij de vriesstraat aankwam, kwam ze aanrennen.
"Ik heb wat voor je" juichde ze.
Ze pakt een ijstaart uit het diepvries: "ze zijn maar 1,50 nu".
Ik had die taart al eens gekocht, maar die was niet erg lekker.
Er zat een soort korrelige structuur aan, die niet prettig voelde op je tong.
Dus de ijstaart gaat de kist weer in.
We lopen verder, zij aan de ene kant van de rij vriezers, ik aan de andere kant.
Bij het einde gekomen zeg ik: " weet je wat ik deze zomer gemist heb?".
"Dropijs": roept ze.
M'n mond valt open.
Want inderdaad, die mistte ik.
"Nergens te krijgen, dit jaar, ook niet bij andere supermarkten en zelfs niet bij Toscana", vertelt ze.

11 opmerkingen:

  1. Noem je haar naam niet het filmpje ;-)? Zulke winkelmevrouwen maken je dag goed - en die willen ze dan wegbezuinigen... en ik "miste" bij de lidl het chocolade-kokosijs (is niet zo heel erg....), én het perensap, voor zelfgemaakt perenijs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Las laatst dat er klets kassa's komen bij een bekende supermarktketen.
      Daar mag de cassier(e) een praatje met je maken.
      Ik vond dat zo triest.

      Verwijderen
  2. Misschien is ze wel naar het meisje uit het liedje vernoemd...
    Tja, wij zeggen ook wel eens dat we soms meer op sociaal medewerkers lijken dan op winkelpersoneel, zoveel mensen die verlegen zitten om een praatje, even een luisterend oor nodig hebben, soms alleen hun verhaal kwijt willen. Wij doen dat "gewoon", andere klanten die haast hebben helpen we dan wel aan de andere kassa. Dat daar een speciale kassa voor zou komen, vind ik ook erg triest. Maar ja, haast-haast-haast, de mensen nemen niet meer de tijd om er voor een ander te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het werd ook echt gebracht als een gebaar naar eenzame mensen.
      Dan wil je toch al niet meer in zo'n rij gaan staan?
      De snelkassa vond ik een beter idee.

      Verwijderen
  3. Bij onze jumbo zijn nog maar 2 gewone kassa's verder zijn er zelfscans onder het mom van dat gaat sneller. Nou dat valt behoorlijk tegen als ik zie wat een opstoppingen daar soms ontstaan. Want niet iedereen is er even handig in en als er dan voor je een klant met een volle kar staat en jij hebt maar 1 ding dan levert het aardig wat frustratie op zag ik van de week al. Nou ik hou het maar bij de gewone kassa. Want al had ik even in de rij gestaan ik was sneller de winkel uit dan de mensen die bij de zelfscan stonden en had ook nog even een gezellig onderonsje met de kassa juffrouw.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die gebruik ik uit principe al niet.
      Het wordt allemaal steeds onpersoonlijker.

      Verwijderen
  4. Dropijs... Ik had er tot voor kort nog nooit van gehoord. Maar mijn schoondochter is er dol op en bij Hoogvliet schijnen ze het te hebben.
    Hier bij ons bij de AH ook nog maar 2 normale kassa's en de rest zelf scan. Nou, zo handig is dat ook niet altijd. Zeker als je veel hebt, want ik kan dat niet zo snel als de kassière.. Ik hoor ook veel mensen mopperen, ze vinden er niks aan. Het is ook onpersoonlijk, maar als je haast hebt kan het wel ff handig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is gewoon roomijs op een stokje, met een kern van drop en een hoesje van drop.
      Ik kocht het afgelopen zomers bij de Aldi.
      Hoogvliet hebben we hier niet.

      Verwijderen
  5. Dropijs.... ik ken het niet en mag er dus niet over oordelen, maar de naam vind ik niet echt lekker klinken. Maar wie weet hoe verrassend het dan smaakt ;o)
    Wat heb je een gezellig supermarktmedewerkster, dat maakt boodschappen doen een stuk leuker!

    BeantwoordenVerwijderen