zaterdag 2 oktober 2021

Aardappel broccoli taart

 Het is echt al een eeuwigheid geleden dat ik eens wat nieuws uitprobeerde en eerlijk gezegd had ik ook helemaal geen zin in koken, dus bleef ik hangen bij vertrouwde makkelijke dingen.
Maar toen ik toevallig een recept bij Allerhande zag wilde ik dat toch weleens proberen.
Linken naar Allerhande lukt niet, dus hierbij mijn aangepaste versie voor twee dagen of twee personen.
Wegen heb ik niet gedaan, dus hier en daar hoeveelheden op gevoel.
Ik gebruikte oude kaas, een sjalot en kookroom ipv belegen kaas, ui en slagroom omdat ik dat voor handen had.


Ingrediënten:

Aardappelen naar wens
Diepvries broccoli naar wens
½ bakje spekreepjes
1 sjalot
Olijfolie
2 eieren
½ pakje kookroom
Geraspte oude kaas naar wens
Beetje boter of margarine
Peper en zout

laat de broccoli ontdooien.
Schil de aardappelen en snijd in blokjes. 
Kook de aardappelblokjes in een pan met wat water en zout in ca. 8 min. net gaar.
Snij de broccoli en voeg die de laatste 3 minuten aan de pan toe.
Giet af en laat uitlekken in een vergiet.
Vet een ovenschaaltje in met boter/margarine.
Doe het aardappelbroccolimengsel in de vorm.

Verwarm de oven voor op 180°.

Bak de spekjes in een pannetje.
Snijd de sjalot fijn en voeg die met wat olijfolie bij het spek.
Bak het tot de sjalotstukjes gaan glimmen.

Doe twee eieren in een beker.
Voeg geraspte kaas, peper,zout en kookroom toe en klop het los met een vork.
Voeg spekjes/chalot toe en meng het goed door elkaar.
Verspreid het over het aardappelbroccolimengsel.
En strooi er nog wat geraspte kaas overheen.
Zet het 30-40 min.  in de oven.


Erg lekker!

Nu moet ik alleen nog wat verzinnen voor de andere helft van de kookroom en spekjes.

6 opmerkingen:

  1. Tip voor de resten; spekjes bakken met een uitje en er witte kool of spitskool. Kruiden met knoflook en peper eventueel kurkuma of kerrie. Afblussen met de kookroom en nog even laten pruttelen. Eten met rijst of gebakken aardappels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt goed.
      Maar beide kolen heeft de supermarkt hier om de hoek niet.
      En ik kom momenteel nergens anders.
      Te moe.
      Maar zeker het onthouden waard voor de toekomst.

      Verwijderen
  2. ach, die kunnen wachten in de vriezer totdat je het nog een keertje wil maken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik kwam erachter dat ik de room ook in kan vriezen, dat is wel handig.

      Verwijderen
  3. Dat klinkt als een heerlijk gerecht, echt lekker bij guur herfstweer. En als je het kunt invriezen, is het "probleem" van overgebleven kookroom en spekjes opgelost 😀 Ik hoop dat je snel wat meer energie krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is echt lekker.
      En morgen heb ik nog de andere helft 😉

      Verwijderen