woensdag 26 januari 2022

Rollatorgedrag

 
Jaren geleden had je in Engeland een groep die "the Zimmers" heette.
De gemiddelde leeftijd van de leden lag achter in de tachtig, maar de energie spatte er vanaf.
De eerste leadzanger was 90.
Dit is hun eerste hit, maar je moet echt even op YouTube kijken voor meer, oa van de Sex Pistols.
En hun eerste optreden bij de X-factor is hylarisch.


Een zimmer is een rollator.
En laat ik nu momenteel van dat ding veel nut hebben.
Ooit gekocht om mijn vakantiebagage makkelijk mee te kunnen nemen.
Maar nu dan tijdelijk echt nodig.

Met een rollator moet je leren lopen.
Je krijgt de bijna niet onderdrukken neiging om er op te gaan hangen.
De eerste dagen kwam ik dan ook met enige kramp in de armen thuis.
Het is even zoeken naar de juiste houding, zeker als je lang bent.
Maar gisteren ontdekte ik dat een stukkie dichter bij het ding lopen er voor zorgt dat je keurig rechtop blijft en niet gaat hangen.




Elke dag als ik de deur uit stap denk ik dat ik nu wel fit genoeg ben om zonder te gaan.
Maar dat is nog echt niet zo.
Wel is de afstand die ik alweer vrij makkelijk loop elke dag een stukje verder.
Sinds zaterdag loop ik een heel blokje van 400m.
Ik ben nog niet zo ver om een iets groter blokje te nemen, maar het komt steeds dichterbij.

Mijn been ziet er steeds beter uit.
Een mooi zacht, nog wel rood huidje komt onder de schilfers uit.
Wel zit er in een stuk zo groot als m'n hand geen gevoel meer.
Dat is nog een gevolg van de val die ik in november maakte.
Als dit binnen een half jaar niet verbetert komt het nooit meer terug.
Als er ook maar enige verbetering te merken is, dan duurt volledig genezen een jaar.
De randen prikken, dus ik heb stille hoop.
En anders moet ik het er mee doen.
Er zijn ergere dingen.






11 opmerkingen:

  1. Fijn dat het steeds beter gaat, en wat kan het jou schelen of dat "nog steeds" met rollator gaat of niet. Je kunt weer buiten lopen, heerlijk frisse lucht inademen, steeds al een stukje verder (weet je nog dat kortgeleden die brievenbus nog haast te ver leek?), echt fijn hoor dat het de goede kant op gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De gestaag voortsjokkende ezel komt uiteindelijk verder dan de volbloed Arabier (renpaard).

      Verwijderen
  2. Het gaat dus de goede kant op, elke dag een beetje verder...
    Ja, rollator besturen moet je ook leren...:)
    Mijn vader hobbelde gewoon over de tenen van anderen, ik heb vaak moeten bijsturen.

    Maar zo'n ding is ook handig, geen gesjouw met tassen of andere dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies, als je een half uur moet sjouwen naar de dichtstbijzijnde bushalte of treinstation, dan is het verrekte handig.

      Verwijderen
  3. Het is zeker wennen om met een rollator goed te lopen! Maar het geeft wel steun.
    Ik zie het hier met mijn man . Die moet ik ook steeds corrigeren om meer tussen de wielen te gaan lopen! Anders
    loopt hij bijna met zijn neus aan de grond...
    Maar fijn dat het je wat beter gaat nu! Sterkte en succes...
    Het is anders een lange weg die je hebt te gaan , en al een groot stuk gevorderd! Gelukkig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op vakantie had ik er een rugzak tussen hangen, dus dan liep ik al wat meer nasr achteren.

      Verwijderen
    2. Overigens worden de handvaten meestal recht achteruit gezet.
      Dat nodigt ook al uit om erachteraan te lopen.
      Ik heb mijn handvaten 45° naar buiten gedraaid.

      Verwijderen
  4. Ik wist niet dat zo'n rollator nog even wennen is. Maar wat fijn dat je vooruitgang opmerkt! Rollators lijken me altijd wel enorm handig. Omdat je er ook boodschappen in kunt doen, en op kunt gaan zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij gebruikten hem zelfs met m'n verhuizing om erg zware dozen naar binnen te rijden.

      Verwijderen
  5. Heb er ook eens gebruik van moeten maken, maar niet lang gelukkig. Na een heupbreuk. Toch goed dat ze er zijn, zonder dat ding kun je in zo'n situatie helemaal niks. Hou moed !

    BeantwoordenVerwijderen