vrijdag 13 januari 2023

Huizendromen

 
Al een groot deel van mijn leven droom ik van huizen, verhuizen, huizen inrichten, huizen met verborgen kamers of met verrassende uitgangen.
Huizen in je dromen staan symbool voor jezelf.
In mijn dromen is een ontwikkeling te bespeuren.
Zo was ik jaren geleden een toeschouwer, die in mijn eigen huis vanaf een balkonnetje stond toe te kijken hoe anderen mijn huis inrichtten of mijn spullen inpakten.
In latere dromen deed ik steeds meer zelf of had ik byzondere ontdekkingen.



Al een paar jaar had ik geen huizendromen meer gehad, maar kort geleden was het weer raak.
Ik droomde dat ik in een groot appartement woonde met een onvoorstelbaar grote raampartij.
Het uitzicht was echter heel saai, kantoorgebouwen of zo.
De raampartij bestond uit heel veel ramen van helder glas.
(Ik heb gezocht naar een foto, van iets wat er op leek, maar die was niet te vinden.)
Elk raam had een ander formaat, en sommige ramen konden open.
Maar elk raam ging op een andere manier open.
Er waren kantelramen en steekramen, er waren ramen die naar buiten open gingen of naar binnen.
Ik heb er geen droomwoordenboek op nageslagen, maar volgens mij staan de ramen die open kunnen voor de mogelijkheden die ik nog heb.

In het huis waren mensen aan het werk, maar die mensen vroegen keurig aan me of ze iets mochten verplaatsen als ze ergens bij moesten.
Zo werd in goed overleg mijn bed tijdelijk naar de rommelkamer verplaatst, zodat ze de vloer konden vervangen.


10 opmerkingen:

  1. Dat klinkt als dat je (onderbewust?) grip krijgt/neemt op je leven. Positief!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij snapt het.
      Boeiend he.
      Nu nog wat zien te doen aan dat saaie uitzicht.

      Verwijderen
  2. Een huis met zo'n glas-in-lood-raam: doen! Overigens vroeg ik me af: hoe gaat het met het huis wat je aan het maken was? (keuken? Slaapkamer? wat was het nou toch?) Ik wil een heksen-poppenhuis maken, ooit (onderop die grote stapel andere plannen...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was geen glas in lood, maar ik kon geen plastje vinden.
      Alle creativiteit is afgelopen jaar stil komen liggen.
      Japans aparttementje dus ook.
      Staat op de lijst van af te maken dingen.
      Volgens mij moet ik alleen de bank nog in elkaar zetten.

      Verwijderen
    2. ;-0 Je ként me (ben ik zó erg??)

      Verwijderen
    3. Soms wel.
      Maar het was mn toetsenbord dat iets anders deed dan ik wilde.
      Nederlands blijft een vreemde taal.
      Het is apart met 1p
      Maar appartement met 2p
      Niet logisch toch?

      Verwijderen
  3. Mijn dromen zijn zeer afwisselend. Kort geleden over een Harry Potter tent. Als je het boek niet hebt gelezen: ze gaan op een camping staan met allemaal gewone kleine tentjes, als je er binnen gaat zit er een gigantisch huis achter.
    Gisteren de hele nacht in Artis verbleven, was er 2 weken voor in het Groote Museum geweest en er was in de avond een programma over de Ramsey Nasr's wunderkammer dat ook voor een deel in de bibiotheek van Artis was opgenomen.
    En ik woonde er op bijna loopafstand in mijn jeugd

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie droom, die laatste, er zit ontwikkeling in....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi die dromen , het lijkt of je ze een beetje kunt sturen! Prima toch!
    Groet Hannie

    BeantwoordenVerwijderen