dinsdag 18 juli 2023

Accepteren

 Ooit vocht ik zeker 25 jaar met mijn lijf om er uit te zien zoals de goegemeenschap vond dat ik er uit moest zien.
25 jaar van bloed zweet en tranen, twee eetstoornissen, ondervoeding, overvoeding, dietisten, therapeuten en huisartsen, die me allemaal wel even dun dachten te maken verder, een metabolisme dat volledig aan gort was, na 400 kilo (ja 1600 pakjes boter) afgevallen en nog meer weer aangekomen te zijn,nam ik het moedige besluit om het te accepteren zoals het was. 
Vanaf die tijd bleef ik stabiel te zwaar, had nog maar één garderobe, kon mijn geld en mijn spaarzame energie in andere dingen gaan steken (sporten, uitjes, verliefd worden).

Maar al die jaren erna moet ik me al teweerstellen tegen vooroordelen, botte kritiek, harteloze opmerkingen, ongevraagde en soms megastompzinnige dieetadviezen (elke dag ontbijten met zwarte koffie en een peer) en de pijnlijkste blijft altijd: "tja het is je eigen keus".
Zelfs als ik zeg dat alle echte deskundigen me dringend geadviseerd hebben om er niet meer aan te beginnen blijft de kritiek komen.
Integenstelling tot het zusje type fotomodel, zal ik er nooit zo uit zien als men vind dat moet.

Vorig jaar moest ik omdat ik zoveel verzwakt was, proteinerijk voedsel eten, en voor het eerst in heel veel jaar werd ik een maat groter.
Dat doet dan toch wel weer verdriet, want eraf gaat het weer niet.




Tjonge wat dwaal ik af.
Maar het zat me dan ook weer ff hoog, afgelopen week weer eens meerdere ondoordachte opmerkingen naar m'n hoofd gekregen.

Dit blogje wilde ik het hebben over de megaleuke aankoop die ik dit weekend deed.
Bij een verkoopster waar ik ook al vaker slaagde.
Gek genoeg had ze zelf deze jurk en overjurkschort niet gecombineerd.
Pas toen ze het inpakte zag ze hoe leuk de combinatie was.
De kleuren zijn overigens in het echt veel frisser.
Dus maar ff de fotos van marktplaats geleend.



10 opmerkingen:

  1. Hoi Marlien, ik vind het erg triest dat anderen de behoefte hebben om de zwaardere medemensen allerlei dingen toe te roepen en te adviseren. Ik heb hier ook al wel eens over geblogd. Fatshaming wordt het wel genoemd. Bedenk maar dat het de onzekerheid van de ander is waardoor hij/zij vindt dat dit kan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik ken het fenomeen.
      Ken je het filmpje van die engelse man die op een feestje danste en gefilmd en belachelijk gemaakt werd?
      In Amerika werd een crowdfundingactie gehouden en hij werd er binnengehaald als een held.
      Zo mooi om die man te zien opbloeien.

      Ik kan best veel.hebben, maar soms wordt ik gewoon ff zoooooo moe van al die ongevraagde adviezen en aannames.

      Verwijderen
  2. Oh ja, veel plezier met je nieuwe outfit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me heerlijke kleding en leuk wat retro patroon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zit heerlijk.
      Jammer dat ik op m'n trike geen jurken dragen kan.
      Dan trok ik het niet meer uit.

      Verwijderen
  4. Ikherken het wel een beetje. Als je een ijsje eet dat mensen naar je kijken van: dat kan jij beter niet doen. Maar je er op aanspreken gaat wel heel ver. Geniet van je nieuwe setje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of andersom: ja toe maar, voor jou maakt het toch niet meer uit.

      Verwijderen
  5. Wat een leuk setje heb je gekocht. En het staat je goed. Laat de mensen maar kletsen, makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het. En als ze niks zeggen, denk je dat ze het denken. Heel vervelend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het draagt ook heerlijk.
      Ik ga het schort vast een keertje na maken.

      Verwijderen