woensdag 26 april 2023

Het prentje in het trapgat

 

Zolang ik me herinneren kan, hing ie thuis in het trapgat.
De kerk van Middelburg.
Toen het huis verkocht werd kwam het bij mij in een la terecht.



Laatst zag ik op facebook een foto van "de Langejan", zoals ie in de volksmond genoemd wordt, langskomen.
En dat kwam me heel bekend voor.
Dus ging ik op zoek naar het prentje.
Maar tot mijn verbazing zag ik toch duidelijk verschil.
Dus ging ik op onderzoek uit bij een groep over Walcheren.
En ja hoor op 14 mei 1940 is de toren verwoest en later is hij in eenvoudiger vorm weer opgebouwd.


Ik kreeg dit plaatje van een facebookmaatje en dat bevestigde dat mijn prent toch echt wel "de Langejan" was.
Een ander facebookmaatje legde me uit dat mijn prent geen ets is maar een litho.



Maar wie was nou de maker van deze litho?
Iemand op de groep Walcheren kon het handschrift ontcijferen.
En zo weten we dat het Gerard van Berkel was.
Op Marktplaats staan heel wat lithos van deze man te koop, met een gemiddelde prijs van 25€.
Ik zal er dus niet rijk van worden.
Maar over de man zelf is nauwelijks informatie te vinden.
Hij werd geboren in 1920 in Amsterdam, ging aldaar naar de kunstacademie, en overleed in 1980.
En daar houdt het mee op helaas.




Over de winkel waar het kunstwerkje rond 1950 gekocht is, is veel meer bekend.
Je kunt er hier alles over lezen.


Nu er een verhaal aan vast zit, heeft de litho een plekje in mijn pronkkast gekregen.




9 opmerkingen:

  1. Leuk hè en door er zo mee bezig te zijn krijgt Lange Jan tòch meerwaarde voor je. In de pronkkast dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig dat je door het verhaal iets meer gaat waarderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja leuk hoor, en voor mij vooral omdat het ook nog over Middelburg gaat. Leuk dat je de rest ook achterhaald hebt. Mocht ik nog es iets vinden van die Vsn Berkel dan laat ik het weten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gerard van Berkel is echt een raadsel.
      Hij heeft lithos van alle mogelijke plaatsen in Nederland gemaakt.
      En toch bepaald niet onverdienstelijk.

      Verwijderen
  4. Wat leuk om bij jou iets te lezen over "onze Lange Jan".
    Ik woon in Zeeland en geschenkhuis Peeters heb ik goed gekend en er ook regelmatig iets gekocht.
    De Lange Jan is echt beeldbepalend voor Middelburg.
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel bijzonder je verhaal achter het werkje van de toren! Leuk om dat zo te achterhalen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat mooi hoe zo'n prentje dan gaat 'leven' en ineens een heel verhaal krijgt!

    BeantwoordenVerwijderen