woensdag 5 april 2023

Lieve snelheidsduivel

 Ik geloof oprecht dat er achter je getier best ergens een aardig mens zit, als je niet op je racefiets zit.
Maar als je zo tegen me te keer trekt, als je op een smal fietspaadje kost wat kost langs mijn driewieler wilt, vind ik je toch heel even niet zo lief.
Misschien snap je niet dat iemand met mobiliteitsbeperking ook graag van de buitenlucht geniet?
Net als jij.



Ik denk ook dat je niet goed begrijpt dat een trike anders werkt dan jouw racefiets met smalle bandjes.
Daarom zal ik het je uitleggen:

Een trike heeft achter twee wielen en neemt daardoor ook twee keer zoveel ruimte in.
Dat kan op een smal fietspad erg onhandig zijn.
Je kunt dan niet of minder makkelijk passeren.
Schreeuwen dat ik opzij moet helpt echt niet, want dat kan ik niet.
Kom ik met één achterwiel naast het pad, dan kantelt de fiets en zal je me moeten oprapen.
Dat wil je toch niet?

Door die dubbele wielen is de trike veel minder makkelijk wendbaar dan jouw racefiets.
Ik moet een grotere bocht maken.
Dat betekent dat ik bij korte bochten naar rechts soms eerst even naar links zal moeten.
Dan kijk ik natuurlijk goed uit, maar dat kan betekenen dat jij misschien even in zal moeten houden, als je onverwacht om de hoek komt stieren.

Omdat ik bij een auto ongeval drie nekwervels beschadigd heb, kan ik mijn hoofd niet goed draaien.
Daarom heb ik twee spiegels op mijn trike.
Dat helpt heus.
Maar net als bij een vrachtwagen heb ik een dode hoek.
Als jij dicht midden achter me rijdt, dan ben je volledig uit beeld.
Hou dus een beetje afstand, dan zie ik je en zal ik, waar dat veilig kan echt wel even ruimte voor je maken.

Lieve snelheidsduivel, net als jij houd ik van racen.
Mijn racefiets heb ik al lang geleden aan de kant moeten zetten.
En vorig jaar onderging mijn fijne gewone degelijke fiets met zeven versnellingen hetzelfde lot.
Maar wat ben ik blij dat ik sinds kort weer zelf fietsen kan op mijn trike.
Dat gevoel van vrijheid, dat zal jij toch zeker wel begrijpen?

Zullen we wat afspreken?
Nu je begrijpt hoe mijn trike werkt, wil je de volgende keer wat aardiger doen als je me tegenkomt?
Zullen we dan gezellig zwaaien?
En naar elkaar roepen: 
"Blij dat ik rij, het fietspad is voor allebei!".


11 opmerkingen:

  1. Tja, die racefietsers.... Die rijden echt iedereen van de weg, ook gewone fietsers, die ze vooruit vloeken als je in de weg rijdt, en/of vervolgens weer van de weg duwen als ze ineens beslissen dat ze ergens anders heen willen - en dat je dáár dan weer in de weg rijdt....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat weet ik, en er zijn hier ook al meerdere voetgangers ernstig gewond geraakt, maar ik schrijf mijn blog natuurlijk vanuit mijn eigen ervaring.
      Alleen deze week al twee keer overkomen en binnen de bebouwde kom notabene.
      Een kind kan begrijpen dat je daar echt niet kunt racen.

      Verwijderen
  2. Geweldig stukje, je zou ze.... de goede niet te na gesproken.
    En echt: het fietspad is voor ALLEBEI

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De meeste zijn goede hoor en die ergeren zich dood aan hun collegas die het voor iedereen verpesten.

      Verwijderen
  3. Wat heb je dit geweldig geschreven! De tekst zou eigenlijk in een wielerblad moeten staan; dan lezen veel meer fietsers je tekst. Ik hoop oprecht dat er binnenkort een vriendelijke racefietser naar je zwaait of een praatje maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een geweldig stukje dat je schreef! Zou goed passen in een krant of elders.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi stuk heb je ervan gemaakt. Ik heb ook een driewielerfiets, omdat ik op het platteland woon heb ik er minder last van want veel ruime fietspaden zijn er.
    Toevallig was ik afgelopen week, met de auto, in Utrecht en merkte hoeveel ruimte fietsers over het algemeen hebben gekregen. Op een singel was er een baan in het midden voor auto's uit beide richtingen en aan beide kanten ruime fietsbanen. Het was een heel gedoe om daar alles goed te overzien, gelukkig ben ik gewend in steden te rijden, maar als je dat niet gewend bent linjkt het me behoorlijk lastig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik woon niet in een grote stad hoor.
      Er zijn hier binnen de bebouwde kom al een paar fietspaden verbreed.
      Dat kan niet overal, er moet ook ruimte voor zijn.
      En er is ook zon stuk waar de rode fietsstrook breder is dan voor de autos.
      Dat is een auto-te-gast straat.
      Daar heeft langzaam verkeer voorrang.
      Is een drukke scholierenroute.

      Bij ons in het buitengebied heb je geen of juist hele smalle fietspaden.
      Laatst nog in een blogje fotos van het slalomfietspad gezet.

      Verwijderen
  6. Gisteren werd ik vriendelijk bedankt door een raceduivel, toen het me lukte om nog iets op zij te gaan voor hem

    BeantwoordenVerwijderen