donderdag 10 augustus 2023

Een lange dag, met een lekker einde


Gisteren begon mijn dag met een uurtje fysifit tussen 9 en 10.
Het vroege uur begint te wennen en het was zowaar droog en zonnig.


Thuisgekomen heb ik, nu de spieren nog warm waren, gelijk maar een stukje van de klimophaag geknipt.
Ik moet het echt stukje bij beetje doen.
Het knippen is niet zo zwaar, maar het opruimen wel.
Daar protesteert m'n lijf hevig tegen.
150€ neerleggen voor het snoeien van een haag van 4m vind ik echt te gortig.
Dus dan maar in kleine porties zelf doen.

Toen ik smiddags nog een stukje wilde doen, had de rioolonderhoudsploeg al hun materieel voor mijn tuindeuren geparkeerd, dus ik kon er niet meer uit.
Mooie smoes om even te genieten van groei en bloei.


De vlinderstruiken staan eindelijk in bloei, maar ik heb zeggen en schrijven maar één vlinder langs zien komen.
Gelukkig zag ik wel eindelijk diverse zoemertjes.


 Mijn druiven geven me een beetje zorgen.
De blauwe (rechtsboven) zitten opvallend wijd uit elkaar.
De witte (linksboven) zitten zo strak op elkaar dat het me niet eens lukt om ze te krenten.
Dat heb ik nog nooit gehad.
De trossen zijn zelfs stijf om de takken gegroeid.

In de loop van de middag hees ik me in mijn heerlijke jurk met schort, viste m'n sandalen uit de kast, kamde m'n haren en dacht er zowaar eens aan een paar oorbellen in te doen.

Even na half vijf reed de Uitbus weer eens voor.
Lolo kreeg een snoepje en een knuffel.
En toen reden we via een mooie, mij nog onbekende route, richting Dalfsen, waar bij "de Barones" een verrassingsdiner op ons wachtte.


Ik heb natuurlijk weer niet alles kunnen onthouden, maar het was ongeveer dit:
Amuse: gebakken chorizo met iets wits 😎, smaakte goed.
Gevolgd door een gebonden mosterd soep die niet alleen erg lekker was, maar ook niet zwaar viel, wat vaak wel het geval is met mosterdsoep.
Daarbij broodjes.
Voor het hoofdgerecht konden we kiezen uit vlees of vis.
Ik koos voor vlees en kreeg twee soorten
Daarbij groente en patat en koolsla.
En als toetje 3 smaken verrukkelijk sorbetijs met vers fruit.

Op het bordje bij de deur stond:

Buikje vol
Nog één keer gapen
Onder de wol
En dan lekker slapen.






13 opmerkingen:

  1. Nou, dat lekker slapen is zeker gelukt met dit heerlijke diner !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is toch een mooie manier om 150 euro te besparen en je krijgt nog beweging ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat bordje bij de deur.
    En weer een leuk uitstapje.
    Wat is Uitbus actief, zeg, is dat iets waar je je voor op moet geven (een soort lijst van lid zijn?)
    Mooi hè de vlinderstruik, wie weet als het weer warm wordt dat ze weer komen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uitbus Vechtdal is heel erg actief.
      Vroeger heette het de boodschappenbus.
      Ooit opgezet om ouderen de gelegenheid dte geven om elders boodschappen te kunnen doen.
      Ze gaan nog steeds een paar keer per jaar naar Hut in Ulsen in Duitsland naar een degelijke kledingwinkel, waar de eigenaresse zelf küchen bakt voor de holländische gasten.

      Verwijderen
    2. Er zijn op veel plaatsen in Nederland dergelijke initiatieven.
      Op de website van het ouderenfonds kun je zien of er iets bij jullie in de buurt is.

      Maar ik denk wel dat onze uitbus de aller actiefste is.
      We hebben ruim 500 deelnemers ingeschreven staan.
      En er zijn gemiddeld 3 uitjes per week.
      Daar schrijf je op in.
      De eerste 8 kunnen mee.
      Zijn er meer dan kom je op de reservelijst.
      Zijn er heel veel, dan wordt er indien mogelijk een extra rit of zelfs wel eens meer georganiseerd.
      En dat allemaal dankzij een groep enthousiaste vrijwilligers.

      Verwijderen
  4. Ik weet van mijn vader dat hij ook wel eens met zo'n uitje in zijn regio is meegeweest. Goed dat dit er is, brengt mensen samen en voorkomt isolement op oudere leeftijd. Onze vlinderstruik heeft maar een bloem momenteel, maar deze week wel twee vlinders erop gezien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had er wel vier vandaag en ook wat meer zoemertjes.

      Verwijderen
    2. Onze vlinderstruik is nog maar twee takken, we hebben hem dit jaar gekocht, dus we waren al blij met de twee of drie bloemen die er in hebben gezeten!

      Verwijderen
    3. Oh dan heb je volgend jaar een grote struik.
      Mijne zijn spontaan aan komen waaien 4 jaar geleden

      Verwijderen
  5. Vlinderlokker heb ik in de tuin ook staan.
    Bij ons is hij al van velde maand al in bloei, maar moet wel zeggen dat rap terug uitgebloeid is van de beitjes en de vlinders

    BeantwoordenVerwijderen