woensdag 2 augustus 2023

Water, veel water

Toen ik klein was hadden wij familie in Sneek.
Een bezoekje aan hen was een hele onderneming vanuit Midden Kennemerland.
Dat gebeurde maar één of twee keer per jaar.
Ik was altijd diep onder de indruk als we over de afsluitdijk reden.
Al dat water tot aan de horizon.
En het moment dat we de zwanen zagen, honderden zwanen dobberend als bootjes op het glinsterende water in de ochtendzon.
Eé keer namen mijn oom en tante ons mee op de boot het Sneekermeer op.
Dat heeft toen enorme indruk op me gemaakt.

Dus toen er, zeker 45 jaar later, een uitje naar het Sneekermeer op de Uitbuskalender stond wilde ik zeker mee.

Het werd een dag van veel water gisteren.
 En dan heb ik het niet eens over de regen die onderweg af en toe met bakken naar beneden kwam.



Want bij aankomst in Sneek was het nagenoeg droog.

Van Sneek zelf herkende ik niet veel meer, op de prachtige waterpoort na.


Aan boord van de rondvaartboot konden we aan het begin van de tour wat te eten bestellen.
Wat eenvoudigs snacks, die prima smaakten.


Via de Houkesloot voeren we richting het Sneekermeer.
Nou heb ik bij een sloot toch altijd het idee van een kikkerslootje waar je met enig moeite overheen kunt springen, maar deze sloot gaat je dat echt niet lukken zo breed.


Van de stevige wind merkte je op de stabiele boot niets.
Je zag het alleen aan de flinke golfslag.
Ik vond het wel jammer dat er geen dek was, ik had de wind wel door m'n haren willen voelen en de lucht van het water willen ruiken.


Op het meer zijn (kunstmatige) eilandjes waar je kunt aanmeren om te overnachten of te picknicken of zo.
Je kunt er zelfs je afval in een container dumpen, die geleegd wordt door een afvalschip.



Ik kwam thuis met wel 30 fotos met daarop water en wolken en een streepje land aan de horizon.
Ik kan daar zo van genieten he.







5 opmerkingen:

  1. Nou ik geniet lekker met je mee, hoor!
    Varen, rondvaarten zijn mijn hobby... als het even kan. En het is ook ideaal om even uit te rusten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig, zo’n dag op en rond het water. Fijn toch !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldig uitje! En de golven zien er inderdaad best dramatisch uit zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Viel wel mee hoor.
      Windkracht 4-5
      Merkte je aan boord niets van.

      Verwijderen