vrijdag 23 april 2021

Belofte maakt schuld

Vroeger maakte ik tassen.
Dat is lang een hobby geweest, maar op een gegeven moment had ik dat wel gezien en ging andere dingen doen.
Tot ik, een jaar of vier geleden, in mijn vorige woonplaats visite kreeg van een klasgenote van de lagere school.
Die was weg van een tas die ik gemaakt had en wilde heel graag een tas van mij.
Dus zocht ik stofjes bijeen en begon aan een tas volgens haar wensen.
Maar er kwam steeds vanalles tussen en toen ging ik ook nog verhuizen werd verliefd etc.
Twee jaar geleden zou ze me hier komen bezoeken.
Dus pakte ik de draad weer op en naaide lapjes op een ondergrond.
En toen werd ze ziek en kwam niet.
Toen ik weer eens verder wilde ging mijn naaimachine kapot.
En bleef ie, met veel andere dingen, weer liggen.
Vorig jaar liet ik dan eindelijk mijn naaimachine repareren, maar door het hele coronagebeuren raakte mijn creativiteit volkomen verlamd.



Vorige week besloot ik dat ik nu toch echt het af ging maken.
Dus ik stuurde m'n klasgenote een berichtje met de vraag hoe lang de hengsels moesten zijn.
En laat ze nu toevallig deze week hier in de buurt op vakantie zijn.
Dus zoomde ik de tas met de hand.
Maakte op de machine twee hengsels.
En worstelde een uur of vier met naald en ijzergaren door 16 lagen stof om de hengsels vast te zetten.




Vanmorgen stond ze op de stoep, met een hoop cadeautjes, nog voor m'n verjaardag.
Naast een leuk huisje vol Deventer koek en dropchocoladeballen, waar wij het altijd over hebben, maar die ik al jaren nergens meer tegen kwam, ook nog producten uit het dorp van mijn jeugd.
Het werd een gezellige ochtend en ze was gelukkig heel blij met de tas waarop ze zo lang had gewacht.



5 opmerkingen:

  1. Wat leuk en wat een gezellige tas is het geworden...
    Zo zie je maar: wat in het vat zit....
    En ook geen afstel na uitstel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'Wat in een goed vat zit, verzuurt niet'.
    Wat knap dat je de moed niet hebt opgegeven en de tas tóch nog hebt kunnen afmaken voor het klasgenootje!
    Leuk dat ze voor jou ook fijne dingetjes mee had genomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is ook een HELE LEUKE tas geworden! En: wat goed dat je navraagt hoe lang de hengsels moeten worden - ik kreeg een keer een HELE LEUKE tas van een vriendin, gehaakt, in helemaal mijn kleur - maar eigenlijk gebruik ik hem niet omdat voor mij de hengsels te kort zijn (ik ben of langer, of dikker dan gebruikelijk, of allebei, in ieder geval: de tas "past" me niet helemaal...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maakte ooit rugzakjes die ik afmat op mijn brede rug.
      Die hingen dus bij anderen veel te laag. B-)

      Verwijderen
  4. Zo zie je maar, wat in het vat zit, verzuurt niet! Het is een heel gezellige tas geworden!

    BeantwoordenVerwijderen